Arbejdsmiljø, Uddannelses- og erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering

På opdagelse i skolens arbejdsmiljø

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- undervisningsmiljøet under lup gennem storylineundervisning

Af Lisbeth Alnor Christensen og Ole Haubo Christensen

81 sider og 23 kopiark, 450 kroner plus forsendelse

Arbejdsmiljørådets Service Center

Telefon 3614 3131

Ifølge den nye lov om undervisningsmiljø fra august sidste år har elever ret til et godt undervisningsmiljø, således at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og for at kunne leve op til denne er det også nødvendigt at medtænke samspillet med såvel det fysiske som psykiske arbejdsmiljø

I dette materiale, der er opbygget som et storylineforløb, er der masser af inspiration og konkrete anvisninger at hente for ansvarlige aktører som undervisere, skoleledelse og sikkerhedsrepræsentanter. Eleverne kan i denne proces identificere sig med historiens personer og får derved et større ejerskab og engagement til arbejdet. Resultatet skulle gerne blive, at eleverne gennem storylinens univers, deres oplevelser, erfaringer og fantasi opbygger den optimale læringsskole og dermed bliver bedre i stand til at være med til at sætte dagsordenen for netop deres skoles miljø.

Bogen er opbygget som en metodisk vejledning, der kan gennemarbejdes i fuld skala - eller man kan - alt efter tid og behov - inddrage oplagte eller aktuelle temaer. Den indeholder en kort introduktion til storyline som metode, en forældreorientering og dernæst en nøje, klart opbygget og grafisk smuk gennemgang af undervisningsforløbets enkelte emner med direkte 'klar til brug'-lærer- og elevmaterialer. Følgende temaer behandles: Skolens fysiske indretning, personer, psykisk arbejdsmiljø, arbejdsstillinger, arbejdspladsvurderinger, farlige og ufarlige stoffer, arbejdsmiljøspil samt evaluering og afsluttende status.

Det er obligatorisk at inddrage arbejdsmiljø i mange fag og ikke mindst i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering op gennem hele skoleforløbet, men eleverne er ikke omfattet af arbejdsmiljøloven, hvis de blot modtager teoretisk og passiv undervisning. Det er de derimod af undervisningsmiljøloven uanset deres aktivitetsniveau, og de skal oven i købet medvirke til at opretholde et godt undervisningsmiljø og har lovmæssig ret til at vælge to repræsentanter til skolens sikkerhedsudvalg.

Undervisningsforløb med inspiration fra denne bog kan være med til at iværksætte lokale initiativer, samtidig med at skolens ledelse får udarbejdet de lovpligtige vurderinger af elevernes undervisningsmiljø. En helt ny undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø, www.dcum.dk, viser, at kun ganske få skoler indtil nu er gået i gang med vurderingerne, og at det går særdeles langsomt med at få udpeget undervisningsmiljørepræsentanter blandt eleverne. Så der er rigeligt at tage fat på, hvis elevernes læring skal sættes i centrum - og loven skal overholdes.

Kaare Øster