Åben skole
3   8

DLF: Alarmerende, at lærere ikke har tid til virksomhedsbesøg

Langt de fleste naturfagslærere vil gerne samarbejde mere med virksomheder, men 8 ud af 10 af lærerne siger, at de ikke har tid til samarbejdet og halvdelen af lærerne mangler penge til transporten, viser ny undersøgelse. DLF ser det som tegn på en meget presset skole.

Langt de fleste lærere vil gerne arbejde mere med virksomheder, og syv ud af ti mener, at virksomhedsbesøg øger elevernes motivation og styrker elevernes læring. Alligevel er det meget svært for lærerne at finde tid og penge til at realisere besøgene.

En ny undersøgelse foretaget af Naturvidenskabernes Hus og Rambøll Management Consulting blandt 300 lærere i naturfagene og matematik, viser, at 82 procent af lærerne angiver manglende tid som en forhindring for virksomhedsbesøg.
Formand for Undervisningsudvalget i DLF Jeanette Sjøberg mener, at tallene bør skabe opmærksomhed.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er alarmerende, og det er virkelig bekymrende. Det siger noget om presset på skolerne. Både på lærerne, men også på skolerne, på skoledagen, på organiseringen. Det er rigtig dejligt, at muligheden er der, og at der er virksomheder, der byder ind. Men udfordringen er, at det stadig tager tid. Det skal koordineres og forberedes og tænkes ind i undervisningen", siger Jeanette Sjøberg.

Mål skal tænkes ind i virksomhedsbesøg

Netop det, at besøgene skal tænkes ind i undervisningen, er noget, som flere i kommentarerne til undersøgelsen peger på som en barriere.

"Det store problem er manglende tid til forberedelse. Hvis alle elever skal med, kræver alle "ud af huset" aktiviteter mere forberedelse end almindelig klasserumsundervisning", skriver en lærer. 

"Virksomheds besøget skal have undervisningsrelevans, så der skal være et klart mål og output med besøget", lyder det fra en anden.

Tal Fra undersøgelsen

 

  • 71 procent af lærerne vil gerne arbejde mere med virksomheder.
  • 80 procent af lærerne mener, at et samarbejde mellem skole og en virksomhed kan øge elevernes motivation. Næsten lige så mange, nemlig 79 procent, angiver at skole-virksomhedssamarbejder styrker elevernes læring.
  • Hele 82 procent af lærerne angiver tid som en forhindring. Manglende økonomiske ressourcer til fx transport kommer med 55 procent ind på en andenplads, mens mangel på virksomheder, der vil åbne dørene, er et problem for 39 procent. 31 procent angiver manglende kompetencer hos dem selv, som en barriere.

 

Økonomien strammer

55 procent af lærerne angiver, at mangel på penge til eksempelvis transport er en anden forhindring for virksomhedsbesøg. Det overrasker ikke Jeanette Sjøberg.

"Skolernes økonomi er desværre så presset, så nogle gange er der ikke råd til et buskort, og ellers kan man måske kun få bevilliget en tur om året".

Formand for skolelederforeningen, Claus Hjortdal, er medlem af DA Åben Virksomheds rådgivende bestyrelse og mener også, at der er et tidspres i skolen.

"Vi har travlt i skolen. Vi skal lære eleverne mange ting, og vi har ikke tid til at sidde og ringe rundt til virksomheder. Det hele falder på tiden til at skabe kontakten", siger han til Politiken. Han er sparringspartner med DA, hvordan man får virksomhedsbesøg ud i skolen.

"Når vi sætter fokus på det her, så er det for signalere, at der er brug for det. Men det er også vigtigt at hjælpe lærerne. Vi er klar over, at det kan være svært", siger han.

 

Se undersøgelsen foretaget af Naturvidenskabernes Hus , Tektanken og Rambøll Management Consulting

 

Find gratis undervisningsforløb med virksomhedsbesøg her Tektanken

Find gratis undervisningsforløb via Dansk Arbejdsgiverforeningen her www.aabenvirksomhed.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.533 andre er allerede tilmeldt