Anmeldelse

Betydeligt

Fokus på morfemer giver sikre læsere

Bogen kan anbefales til lærere og lærerstuderende, da den kontinuerligt kobler det teoretiske afsæt med et didaktisk perspektiv på, hvordan undervisningen kan tilrettelægges og gennemføres.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Titlen "Betydeligt" er rammesættende for bogens indhold, der netop handler om sprogets mindste betydningsbærende elementer, som er morfemerne.

Fakta:

Titel: Betydeligt

Forfatter: Trine Lykke Gandil

Pris: 198

Sider: 176

Forlag: Samfundslitteratur

Bogen er delt op i tre dele. Den første del af bogen præsenterer de grundlæggende sproglige begreber, og hvorfor det er vigtigt, at læreren i sin undervisning arbejder med morfologi. Den anden del går mere i dybden med de forskellige morfemtyper og de grammatiske principper for sammensætning, afledning og bøjning. Bogens tredje del har fokus på vurdering af morfematiske færdigheder og ikke mindst didaktiske overvejelser over, hvordan læreren kan tilrettelægge og gennemføre en undervisning med fokus rettet mod betydningen af de mindste betydningsbærende elementer i sproget som et led i at gøre eleverne til mere sikre stavere og læsere. Tredje del er bogens meget stærke faglige bidrag til lærere og ikke mindst lærerstuderende, da dette afsnit netop kobler de to foregående kapitler med et didaktisk fokus, som er yderst relevant i pædagogisk praksis.

Bogen nuancerer ofte meget fastlåste lægmandsforestillinger om, hvordan for eksempel ordforråd kan forstås og måles. Det er en klar styrke ved bogen, at den netop har et solidt forskningsmæssigt udgangspunkt for at hævde, at en god morfologisk opmærksomhed har stor betydning for ordforråd, læsehastighed, læseforståelse og ikke mindst stavning, ligesom en solid morfologisk opmærksomhed også kan styrke elever med mindre gode sproglige forudsætninger.

Bogen kan anbefales som en form for grundbog i læreruddannelsens danskfag og på eksempelvis læsevejlederuddannelsen, da den er forskningsmæssigt godt forankret.