Anmeldelse

Boost 4

Solidt uden originalitet

I "Boost 4" er der fortsat fokus på elevernes kommunikative kompetencer, og materialet har sit afsæt i en virkelig kontekst, nemlig byen Manchester. Det repræsenterer grundighed og systematik, der er fokus på det nære, og temaerne er meget klassiske. Jeg savner hjælp til at skabe en undervisning, der gør noget andet end det sædvanlige.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialet er en ny udgave, der erstatter den tidligere "Boost 4", og består af en textbook med ti korte kapitler, som har deres afsæt i Manchester, hvor "Boost 3" havde afsæt i Brooklyn. Dertil en workbook, der også findes som i-bog, hvor workbook ikke har ekstra indhold, hvilket textbook har i i-bogsudgaven. I-udgaverne bruges sammen med elevbøgerne. Materialet består også af teacher’s guide, som rummer lektionsbeskrivelser med henvisning til ekstraopgaver, kopiark og et omfattende afsnit med sproglege med bevægelse og lydfiler på teacher’s cd. Lydfilerne findes også i i-bogen.

Fakta:

Titel: Boost 4

Forfatter: Malene Santini

Pris: 163,75

Sider: 64

Type: Textbook

Forlag: Gyldendal

Pris: 116,25

Sider: 72

Type: Workbook

Pris: 233,75

Sider: 156

Type: Teacher's guide

Pris: 591,25

Type: Teacher's cd

Textbooktemaerne er generelt meget klassiske og gammeldags. Der er ikke mange spor af tweenkulturen eller globale emner. Et pudsigt emne i en bog til 4. klasse er kapitlet "Dream Jobs". Kunne der være emner, der var mere interessante for eleverne? Friendship havde været et relevant emne at have holdt fast i fra den tidligere udgave, her kunne man komme ind på sociale medier og lignende. Eller hvad med emner, der peger ind i globale perspektiver, som godt kan behandles ud fra et lokalt afsæt, for eksempel lokalmiljø?
Når det er sagt, rummer materialet masser af kultur og samfund grundet afsættet i den britiske by Manchester. Det lykkes som eksempel på, hvordan et børneliv kan se ud i Storbritannien, og muliggør elevernes arbejde med kompetencemålet "Kultur og samfund", som lyder: "Eleven kan sammenligne børns hverdag i engelsksprogede lande med egen hverdag".

Hvert kapitel i i-Textbook indledes med en video, som introducerer det tema og de mål, som er i fokus. Det er en god stilladsering (video mangler dog til kapitel ni og ti, selvom de omtales i lærervejledningen). På hvert opslag er der for eksempel link til resurser og lydfiler, hvor der naturligvis tales britisk engelsk, da det hele foregår i Manchester. Gloser og tekster kan optræde som lydfil. Der er støttetekst på nogle af videoerne med dele af det sagte, og der er onlineopgaver af forskellig karakter, men det er i høj grad individuelle opgaver, der ikke lægger op til sproglig interaktion. Opgaverne er strukturelt meget ens med fill-in, matching, drag and drop med videre. Oplæggene til samtale ligger i workbook, så den kan ikke undværes.
På opslagene er der i både bog og i-bog en gennemgående boks, "Focus on", med de chunks eller ord, der er vigtigst i opslaget.
Illustrationerne er meget specielle; lidt trivi-agtige. Mon de appellerer til aldersgruppen?
Workbookkapitlerne indledes med "Goals" (som også ligger til print på hjemmesiden), efterfølges af "Warm-Up", og der er stilladsering i form af chunks, ordforråd og indholdsfokus på opslagene. Eleverne bliver gennem opgaverne klædt på til at kunne bruge sproget.

Grammar og relevant vocabulary er integreret i opgaverne i workbook, for eksempel "personal and possessive pronouns" i forbindelse med at tale om "after-school activities". Det er godt. Opgaverne lægger op til at arbejde med strategier såvel som fagets indholdsområder. Hvert kapitel i workbook afsluttes med "Evaluation", som indebærer en afprøvning af de forskellige mål, der var i kapitlet. Gør det igen-typen af opgaver. Hvorfor ikke i stedet gå på opdagelse i det, man har gjort, lært og erfaret, i stedet for atter at producere samme type opgave?
Det kunne have været en fordel med ikoner for de respektive arbejdsmåder og kompetencer ved opgaverne (de er kun ved "lytte"). Hvad kan du arbejde med og hvordan, når du tager fat på denne opgave? Det havde også været en mulighed at indikere niveauer og indlejre den differentiering, der oftest er nødvendig i 4. klasse, hvor den faglige spredning kan være stor. Der er ikke stor hjælp at hente i forhold til det.

Der er ikke tvivl om grundigheden og strukturen i materialet. Det er engelskfagligt velovervejet, og der er masser af stof med sammenhæng mellem de respektive dele. Der er stof til de to ugentlige timer, og der er hjælp til både rammesætning og indhold i "Boost 4". Du skal som lærer være bevidst om det, der mangler og skal hentes andre steder. Du skal især være opmærksom på, om materialet giver muligheder for udsyn, og om det appellerer til det engagement, som eleverne har brug for. Hvor er det innovative, det sprudlende, det, der peger ind i det 21. århundrede? Hvor er brugen af it? Det kræver, at der i lærervejledningen er ideer til, hvordan det kunne gøres, og til at integrere digitale medier. Det er der ikke. Jeg savner i hvert fald stilladsering til at tænke ud af boksen og have et afsæt for at skabe en anden undervisning end den, vi har kendt i mange år.