Dansk
0   17

Den hurtige: Sådan kan du tale med dine elever om Rasmus Paludan

Dansk- og samfundsfagslærer Jorge Mose Fernandez så Rasmus Paludan på tv og fik øje på et frustreret barn i en mands krop. Det tog han en snak med sine elever om, for fænomenet Paludan har fået en størrelse, hvor det ikke kan ignoreres, mener han.

Da Jorge Mose Fernandez så det nu så berygtede indslag med Rasmus Paludan og Mimi Jakobsen i Aftenshowet, synes han det det var på tide at tage en snak med sin klasse på Højvangskolen i Svenstrup ved Aalborg om det. For som retorisk fænomen er Paludan både interessant - og et modstykke til det, han prøver at lære sine elever om diskussion og debatkultur.

"Jeg blev egentlig ret forundret over hans debatniveau og manglende evne til at argumentere. Der er trods alt tale om en opstillingsberettiget person til Folketinget på landsdækkende tv," fortæller han. " Det slog mig, at hans tilgang minder mig om visse elever, når de er i affekt - så siger de mange dumme ting. Da han sidenhen forsøgte at legitimere sin problematiske adfærd med at 'det var hende, der startede', tænkte jeg, at det var værd at tale om. For Rasmus Paludan gør på mange måder alt det vi forsøger at lære eleverne, de bør lade være med. Jeg forsøger at lære mine elever, at det gode og saglige argument altid vinder - og her står der en voksen - på valg - og bryder alle normer for god tone og opførsel i det offentlige rum".

Eleverne gennemskuede argumentationen

Jorge Mose Fernandez skrev den famøse ordveksling op på tavlen og lavede sammen med sine elever en retorisk analyse. Hvor i samtalen blev der argumenteret? Hvad var argumenterne?

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg tænkte faktisk, at Paludans ord og manglende argumentation - når det stod der på tavlen, sort på hvidt, ville tale for sig selv. Og det gjorde det. Eleverne kunne sagtens gennemskue at det her er skidt, det behøvede jeg slet ikke at fortælle dem. Den erkendelse kom de til helt af sig selv" fortæller Jorge Mose Fernandez. "Vi talte også om at det her var en bevidst strategi fra hans side og at hans provokerende, barnagtige form skaffer ham omtale."

Ingen snak om politik 

Til gengæld gik Jorge Mose Fernandez ikke ind i en debat om Rasmus Paludans holdninger.

"Jeg talte ikke Rasmus Paludan ned, og jeg ytrede ikke min egne holdninger om ham og hans politik. Mit fokus var retorik og argumentation, og det er bestemt ikke uvæsentligt. En debatform, som den Paludan praktiserer, modarbejder nogle af folkeskolens kernebegreber som fællesskab og gensidig respekt. Det følte jeg var nødvendigt at adressere", siger Jorge Mose Fernandez og understreger, at han ikke har brugt meget tid på at forberede lektionen.

"Det var en spontan beslutning at tage op, og det er ikke fordi jeg har brugt meget tid på det eller haft store didaktiske overvejelser i den anledning. Jeg blev bare provokeret til at tage snakken med mine elever".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.530 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.687 andre er allerede tilmeldt