Thomas Aastrup Rømer fik den pædagogiske Holger Pris med hjem fra Det Alternative Sorømøde på Askov Højskole ved Vejen

Kontroversiel filosof fik årets Holger-pris

Filosof, forfatter og DPU-lektor Thomas Aastrup Rømer fik prisen, som gives til en person, som i "særlig grad har gjort fyldest i det pædagogiske landskab eller fremmet kvaliteten i den offentlige debat om folkeskolen".

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Priskomiteen begrundede valget med, at Thomas Rømer tænker, skriver og taler smukt om pædagogik og samtidig går i flæsket på pædagogisk instrumentalisme og det, han kalder pædagogiske monarkier.

Han har også kæmpet for at få sine kolleger på pædagogisk filosofi på DPU genansat, da de blev afskediget i foråret og har skrevet mange indlæg på folkeskolen.dk som sagen - og om pædagogisk filosofi.

Thomas Rømer deltog selv i debatten på det alternative Sorømøde, hvor han fremførte en stærk kritik af, at der efter hans mening i Danmark er opbygget et "forskningsmæssigt hegemoni" (overherredømme, red.) , som dominerer og udelukker fri tænkning. Det betyder at videnskab, kultur og pædagogik størkner, som han udtrykker det. Han kritiserede brugen af evidens og fokus på at blive et bestemt nummer på en liste.

Forfatteren og pædagogikken nestor, Holger Henriksen, som prisen er opkaldt efter, var også til stede ved prisoverrækkelsen:

"Endelig et frit menneske, som taler Roma midt imod. Ham kan jeg lide. Der er naturligvis detaljer, hvor det kan være lidt være vanskeligt at være helt sikker på, at man er med, men det fundamentale, at skole er det gamle ord for fri tid, det er den nødvendige forudsætning for kritisk pædagogik", lød det med en hentydning til, at feltet pædagogisk filosofi godt kan opleves som vanskeligt tilgængeligt.

Om en måned udkommer en bog, "Uddannelse i spænding - åbenhjertighedens, påmindelsens og opmærksomhedens pædagogik" hvori han blandt andet har de 30 upraktiske råd til nationens nye lærere, som tidligere har været bragt i Folkeskolen. Et af dem lyder: Forbered dig ikke særlig meget - sæt måske en blomst på bordet. Thomas Aastrup Rømer blogger også på folkeskolen.dk/nylærer - læs meget mere via linkene til højre.

Powered by Labrador CMS