Anmeldelse Natur/teknologi
0   59

Tag pulsen på sekseren

Sidste skud på stammen i et fysisk bogsystem, der som helhed hjælper den erfarne såvel som den mindre prøvede lærer med at varetage en sammenhængende og fagligt forsvarlig undervisning i faget.

Puls 6

Fakta


Titel
Puls 6

Forfatter
Per Buskov, Iben Dalgaard, Helle Houkjær, Mari-Ann Skovlund Jensen

Pris
180,50

Sider
88

Type
Elevbog

Forlag
Gyldendal


Pris
341,25

Sider
92

Type
Lærervejledning


Pris
617,50

Sider
88

Type
Kopimappe

Materialet til afrunding af det sidste trinforløb i natur/teknologi foreligger nu i form af en elevbog med tilhørende kopimappe og lærervejledning. Lad os ikke tøve med at slå fast, hvordan der med det samlede "Puls"-system hermed er skabt et solidt afsæt for en sammenhængende undervisning i et fag, som vel ikke har haft forlagenes allerstørste bevågenhed.

Artiklen fortsætter under banneret

Også sekserens layout er indbydende: Elevbogens tekst og billeder er sat overskueligt op, og de to elementer afbalancerer hinanden meget fint. Lærerens side til side-vejledning følger op på dette, endda i en detaljeringsgrad, der næsten gør det muligt at forberede undervisningen til næste gang udelukkende ved at læse den tilhørende vejledning …

Kopimappen med elevaktiviteter ser ud til at rumme flere opgaver, praktiske såvel som ”boglige”, end man inden for normale tidsmæssige rammer kan nå at sætte i spil. Jeg kunne personligt godt have tænkt mig færre aktiviteter, som til gengæld var beskrevet helt til bunds. Dette gælder også, når eleverne bliver bedt om at udarbejde forskellige former for præsentationer: Mange i min 6.y vil komme til kort, hvis de i informationssøgningen ikke bliver tilbudt et bedre stillads end ”søg på Google, YouTube, Wikipedia … ”. Underviseren må indimellem sortere og passe til – og sådan er det bare.

Forfatterne anstrenger sig i retning af at relatere elevbogens indhold til de nu forenklede Fælles Mål. Det lille ord ”at” kommer i en del tilfælde dog i vejen. Hvis man anbringer ”at planter og dyr er afhængige af hinanden” under kapitlets læringsmål, kan eleverne jo straks hakke af på listen: Okay, dét har vi allerede lært. Formuleringer som ”at bestemme planter og dyr” lukker derimod op og lægger op til en tilegnelse, hvor facit ikke allerede er givet.

Et par eksempler på faldgruber, som man desuden skal tage sig i agt for: Hvordan definerer man ”stærk syre/base”? Er begrebsparret lagerenergi/bevægelsesenergi gangbart? Skal vi bare anerkende de naturvidenskabelige forklaringer som sandheden? Og forfatterkollektivet er ikke nået i mål med den sølle tosiders ordforklaring: Alt for kortfattet bogens faglige tyngde taget i betragtning – og langtfra alle formuleringer er tilstrækkeligt præcise.

Med ovenstående forbehold vil jeg runde af, som jeg begyndte: Et brugbart materiale er på gaden! Tag det, slid det, før det bliver forældet. Det er jo det, der desværre hurtigt kan ske med fagbøger.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.605 andre er allerede tilmeldt