Anmeldelse

Puls 6

Tag pulsen på sekseren

Sidste skud på stammen i et fysisk bogsystem, der som helhed hjælper den erfarne såvel som den mindre prøvede lærer med at varetage en sammenhængende og fagligt forsvarlig undervisning i faget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialet til afrunding af det sidste trinforløb i natur/teknologi foreligger nu i form af en elevbog med tilhørende kopimappe og lærervejledning. Lad os ikke tøve med at slå fast, hvordan der med det samlede "Puls"-system hermed er skabt et solidt afsæt for en sammenhængende undervisning i et fag, som vel ikke har haft forlagenes allerstørste bevågenhed.

Fakta:

Titel: Puls 6

Forfatter: Per Buskov, Iben Dalgaard, Helle Houkjær, Mari-Ann Skovlund Jensen

Pris: 180,50

Sider: 88

Type: Elevbog

Forlag: Gyldendal

Pris: 341,25

Sider: 92

Type: Lærervejledning

Pris: 617,50

Sider: 88

Type: Kopimappe

Også sekserens layout er indbydende: Elevbogens tekst og billeder er sat overskueligt op, og de to elementer afbalancerer hinanden meget fint. Lærerens side til side-vejledning følger op på dette, endda i en detaljeringsgrad, der næsten gør det muligt at forberede undervisningen til næste gang udelukkende ved at læse den tilhørende vejledning …

Kopimappen med elevaktiviteter ser ud til at rumme flere opgaver, praktiske såvel som ”boglige”, end man inden for normale tidsmæssige rammer kan nå at sætte i spil. Jeg kunne personligt godt have tænkt mig færre aktiviteter, som til gengæld var beskrevet helt til bunds. Dette gælder også, når eleverne bliver bedt om at udarbejde forskellige former for præsentationer: Mange i min 6.y vil komme til kort, hvis de i informationssøgningen ikke bliver tilbudt et bedre stillads end ”søg på Google, YouTube, Wikipedia … ”. Underviseren må indimellem sortere og passe til – og sådan er det bare.

Forfatterne anstrenger sig i retning af at relatere elevbogens indhold til de nu forenklede Fælles Mål. Det lille ord ”at” kommer i en del tilfælde dog i vejen. Hvis man anbringer ”at planter og dyr er afhængige af hinanden” under kapitlets læringsmål, kan eleverne jo straks hakke af på listen: Okay, dét har vi allerede lært. Formuleringer som ”at bestemme planter og dyr” lukker derimod op og lægger op til en tilegnelse, hvor facit ikke allerede er givet.

Et par eksempler på faldgruber, som man desuden skal tage sig i agt for: Hvordan definerer man ”stærk syre/base”? Er begrebsparret lagerenergi/bevægelsesenergi gangbart? Skal vi bare anerkende de naturvidenskabelige forklaringer som sandheden? Og forfatterkollektivet er ikke nået i mål med den sølle tosiders ordforklaring: Alt for kortfattet bogens faglige tyngde taget i betragtning – og langtfra alle formuleringer er tilstrækkeligt præcise.

Med ovenstående forbehold vil jeg runde af, som jeg begyndte: Et brugbart materiale er på gaden! Tag det, slid det, før det bliver forældet. Det er jo det, der desværre hurtigt kan ske med fagbøger.