Anmeldelse

I gang med udeskole

Det er værd at kigge nærmere på filmene om udeskole i praksis.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Titlen ”Udeskole i praksis – bevægelse, trivsel og læring” dækker indholdet i materialet, idet såvel lærere som elever fortæller, hvorledes det at være sammen og det at bevæge sig betyder meget for dem, for deres velbefindende og for den motivation, der forekommer, og for den læring, der foregår.

Fakta:

Titel: Udeskole i praksis

Forlag: Filmkompagniet

Materialet består af tre film af hver cirka ti minutters varighed. Det første er om en 7. klasse, der i dansk arbejder med emnet vejnoveller. Dette emne indeholder dels personkarakteristik, dels novelleskrivning. Elever går ud i skolens umiddelbare nærhed og gør iagttagelser og analysere huse og deres omgivelser for at afdække, hvordan de mennesker, der bor der, mon er. Denne opfattelse omdannes til novelletekst, efter at eleverne er kommet tilbage til skolen.

Den anden film er om en 2. klasse, der gennem et besøg i den nærliggende kirke og en snak med kirkens præst skal finde ud af, hvad et ”helligt sted” er, og hvad det bruges til. På denne skole er undervisningen organiseret med en udedag om ugen. Undervejs i filmen lægges der vægt på undervisningsstruktur og klasseledelse.

Den tredje film er om en 6. klasse, der undervises i et samarbejde mellem fagene natur/teknik og dansk. Her kommer eleverne på besøg på virksomheden Unicon og oplever her, hvorledes beton fremstilles, og eleverne får mulighed for at få svar på spørgsmål om beton og betonfremstilling, spørgsmål, de har foreberedt hjemmefra. Efter at være kommet tilbage på skolen arbejder eleverne dels med forsøg med at fremstille beton og med betonstøbning, dels med at skrive en forklarende tekst. På den måde bliver begge de samarbejdende fag tilgodeset.

I materialet findes der også udførlige undervisningsvejledninger til de tre undervisningsforløb, der vises på filmene. Undervisningsvejledningerne er dejligt detaljerede, gennemarbejdede og lige til at gå til. Der findes i to af dem også supplerende link til læreren.

Som en af de deltagende lærere udtrykker det, så er det dejligt med materialer, der er gennemprøvede af en selv eller af andre, bare de er lige til at gå til – og her i "Udeskole i praksis – bevægelse, trivsel og læring" er der materialer, der er lige til at gå til. Og ikke alene det, man kan også bruge de skabeloner for udeskolearbejde, der her er, til at udvikle sine egne udeskoleundervisningsforløb, så det er absolut et sted på nettet, det er værd at bruge lidt tid på!