"Det er jo en måde at lette arbejdsgangen på. Man behøver ikke hele tiden opfinde den dybe tallerken", siger musiklærer Ditte Svaneborg, som har oprettet en Facebookgruppe for musiklærere.

Musiklærere hjælper hinanden på Facebook

Musiklærer Ditte Svaneborg var i tre år eneste musiklærer på sin skole. Den manglende sparring på skolen fik hende til at starte en Facebookgruppe, hvor hun inviterede dem, som hun har studeret med. I dag er der næsten 400 medlemmer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lille Peter. Peter hvad? Edderkopper. Æder Peter kopper?"

Strofen er fra en time, hvor lærer Ditte Svaneborg lavede talekor med sine elever. Talekoret var noget, som hun havde tænkt på længe. Men hun manglede inspiration. Så hun smed en opfordring ud i Facebookgruppen for musiklærere og straks var der en anden musiklærer, der leverede ideen med en rytmisk nytænkning af 'Lille Peter Edderkop'.

"Det er jo en måde at lette arbejdsgangen på. Man behøver ikke hele tiden opfinde den dybe tallerken", siger Ditte Svaneborg.

»Samhørigheden løfter mig«

 

Nød lærer musiklærer at samarbejde på nettet

Da hun startede gruppen på Facebook op, var det netop, fordi hun manglede sparring i musiktimerne på Gylling Skole ved Aarhus.

"Jeg var den eneste musiklærer på min skole i tre år. Siden er der kommet en til. Men jeg manglede et forum, hvor man hurtigt kunne dele ting. Jeg kunne godt logge ind på Skolekom, men så ville der gå tid, før jeg fik svar. Facebook er et medie, jeg alligevel bruger. Og folk responderer meget hurtigt", siger Ditte Svaneborg.

Hun har ikke gjort meget for at tiltrække musiklærere til gruppen - alligevel er der i dag 367 medlemmer, så hun mener, at gruppen rammer et behov.

"Vi skal jo selvfølgelig overholde ophavsrettigheder, så vi kan ikke bare smide alt muligt op. Men man kan lynhurtigt få hjælp", siger hun og fortæller, hvordan hun en dag havde forberedt, at hendes klasse skulle spille 'Lille store verden' af Rasmus Seebach.

Men arrangementet, hun havde, var i originalversionen, og den var for dyb for hendes elever. Da hun skulle bruge den samme eftermiddag, havde hun svært ved at nå at transponere den. Hun spurgte på Facebook kl. 6.59 om morgenen, om nogle kunne hjælpe. Kort efter meldte en kollega, at det kunne hun godt nå. "Hvor meget vil du have den transponeret?", spurgte kollegaen. "Fra AM til EM", faldt svaret. Og således kunne Ditte Svaneborg bruge Rasmus Seebachs sang i undervisningen samme eftermiddag.

Ny masteruddannelse til musiklærere

 

Deling af materialer

Ditte Svaneborg lægger også selv materialer op, når hun tænker, at andre kan få glæde af dem.

"Jeg havde en meget urolig klasse. Og når man har det i musik, så kan det være svært, når man kommer i musiklokalet, og alle vil spille trommer. Derfor har man brug for at skabe struktur. Jeg fandt ud af, at klassen elskede opgaveark. Mange elever kan ikke lide opgaveark, men de her kunne. Så vi afsluttede hver time med et opgaveark. Og så kunne jeg ligeså godt dele dem i gruppen, når jeg nu havde lavet dem", siger hun.

Icebreaker-lege giver lærere ny inspiration

Fordi der nu er så mange medlemmer, har hun fået endnu en administrator til gruppen.

"Jeg har oplevet andre steder, at der kommer spam. Så man skal passe på. Når der er så mange medlemmer, er det godt, at vi nu er to til at godkende medlemmer".

Man finder gruppen ved at søge på Musiklærere på Facebook. Det er en lukket gruppe, så adgang kræver, at man søger om medlemskab.