Musiklærer Sandra Frandsen finder på, at hun og partneren skal lave piruetter, da bruger sig selv som brikker i et vendespil.

Icebreaker-lege giver lærere ny inspiration

Musikalske isbryderlege giver lærere redskaber til at skabe fællesskab og nye gruppedynamikker. En gruppe musiklærere fra hele landet fik på tre timer tyve icebreaker-øvelser til undervisningen.

Publiceret
Kristoffer Fynbo Thorning og Tine Fris er begge sangere, men har skrevet en bog, hvor de har samlet deres bedste Icebreakers til undervisning - og også underviser i det.

Edward Saksehånd

1: Find sammen i par og stå ansigt til ansigt. 

2: En person klapper en stabil langsom rytme med sine hænder ien lodret bevægelse - ind i mellem den første persons vandretteklap. 

3: På den måde bevæger armene sig som sakse, og hvie en personikke holder rytmen eller klapper på et forkert slag, risikerervedkommende at få klippet hænderne af den anden personssaks. 

4: Skift til halvt eller dobbelt tempo på kommando

Forslag: Syng eller sig de hurtige underdelinger (f.eks.16.-dele) mens i klapper de langsomme underdelinger (f.eks.4.-dele). 

Fra Icebreakers-bogen 

Levende musik i skolen

I 2017 er det 25 år siden, atLevende Musik i Skolen begyndte at arrangere skolekoncerter.Jubilæet blev fejret under festivalen Musik i Tide, hvor lærere,skoler og kommuner får mulighed for at se smagsprøver på åretsskolekoncerter og få mulighed for at deltage i workshops og enkonference. Levende Musik i skolen står bag cirka 2200skolekoncerter om året og har omkring 120 musikgruppertilknyttet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Kender I memory? Vendespil?"

Kristoffer Fynbo Thorning kigger ud på lærerne, der er tilmeldt workshoppen Icebreaker. Efter tre timer er alle let svedige. Har let til grin og er ikke bange for at kaste sig ud i nye fysiske udfoldelser.

Nogle nikker. Andre ryster på hovedet.

"Det er det spil, hvor man finder to ens brikker, og så har man et stik. Lige om lidt så skal I finde en makker, og så skal I sammen finde en signaturbevægelse eller en lyd eller noget helt tredje. Men det I gør skal være ens".  

"Lad være med at gå sammen med veninderne. Bland stikkene", lyder opfordringen.

Det er sent mandag eftermiddag på Ahlmannskolen i Sønderborg. Lærerne er på kursus i forbindelse med festivalen Musik i Tide, som er arrangeret af Levende Musik i Skolen. 

To lærere bliver peget ud til at gå uden for døren, mens resten af gruppen i par begynder at finde lige præcis deres signatur. Nogle går på knæ og skyder med et imaginært gevær, to kaster sig ud i piruetter, og nogle udstøder lyde. Efter kort tid sætter alle sig på gulvet. De to lærere bliver hentet ind. Spillet kan begynde.

"Den yngste starter", siger Kristoffer Fynbo Thorning. "Jeg er 38"; siger den ene. "Jeg er 46", siger den anden.

Og langsomt begynder de to at pege menneskelige memorykort ud. Og hver gang én bliver prikket, bliver der afspillet signaturer, og langsomt men sikkert bliver alle parret i de rigtige par.

 

Små lege gør musik mindre grænseoverskridende

Sandra Frandsen er musiklærer på Ahlmannskolen i Sønderborg og i memory-legen var hun en elegant balletdanser synkront med en mand, hun har mødt for første gang på workshoppen.  Hun har lavet memory-legen før, men undervejs fik hun gode ideer til, hvordan den kan videreudvikles.

"Det er god inspiration til, hvad man kan lave i musikundervisningen, men også i bevægelsesteamet. Det er inspiration til lege - også til de små - og man kan selv løfte niveauet fra let til svært. Og også tage det med i den grad, man selv magter", siger musiklærer på Ahlmannskolen i Sønderborg Sandra Frandsen.

Hun har fået mange lege med hjem, som hun vil bruge med eleverne. Hun synes, at i netop musikfaget kan icebreakers gøre stor forskel for at få alle med.

"Der er de børn, som synes, at musik er grænseoverskridende. Men hvis ma får det ind som leg, bliver det meget lettere. Øvelserne får eleverne tættere på hinanden. Vi får leget rytmeting ind. Det er også sådan, jeg selv lærer det", siger Sandra Frandsen.

 

Lærerens skal tilføje personlighed 

Det er sangerne Tine Fris og Kristoffer Fynbo Thorning som står bag workshoppen Icebreakers. De har udgivet en bog med en lettilgængelig gennemgang af en masse lege, som kan bruges i undervisningen.  Og de ved, at især musiklærere bruger øvelserne, men også at icebreakerlege kan bruges i mange fag.

"Det er en samling af de bedste lege og øvelser, vi kender til at bryde isen og bringe folk sammen. Musiklærerne bruger dem, fordi øvelserne opfylder kravene om, at man skal bevæge sig, selv skal skabe musik og arbejde med rytme og puls. Man kan deltage i det på mange niveauer og måder", siger Tine Fris.

Men en ting er at blive inspireret af en bog. Det giver noget andet, når man som lærerne i dag prøver det på egen krop.

"Vi kan gøre det på en måde, så selv dygtige musikere får det svært. I dag var der en, som sagde: 'Nu ved jeg lige præcis, hvordan mine elever ar det. Han havde det selv svært i læringssituationen, og kunne mærke, at det blot skulle formuleres på en lidt anden måde, før han igen kunne være med".

De to undervisere bruger også det, at de selv bruger øvelserne meget forskelligt til at være lærerne de muligheder, de kan tage med i klasserne.

"Der er forskellige måder at være i det på. De har øvelser virker, hvis man selv smager dem til som en god karryret", siger Tine Fris.

"Hvis man ikke selv synes, det er sjovt, kan man heller få eleverne med. Så det er vigtigt at finde ud af, hvad man som lærer selv synes er sjovt", siger Kristoffer Fynbo Thorning.

Og så giver øvelserne en unik mulighed for at ændre på gruppedynamikker.

Kollegial musik-sparring

"Alle får lov til at lede. Også dem som ellers ikke træder frem. Man får byttet rundt på rollerne", siger Kristoffer Fynbo Thorning.

På kurset byder lærerne ind med flere måder at udleve legene på. Og det er en kollegial sparring, som musiklærere kan savne på skolerne, siger musiklærer på Frederiksbjerg Skole i Aarhus Lass Lassen.

"Det giver mig det kollegiale samvær, som jeg savner, fordi jeg står alene i klasseværelset og sjældent når at sparre med mine musikkolleger, for jeg bruger tiden på at sparre med dansk-, matematik og engelsk-lærerne", siger han.     

Powered by Labrador CMS