En ny masteruddannelse skal klæde musiklærere bedre på til at undervise i musik.

Ny masteruddannelse til musiklærere

En ny masteruddannelse i musikpædagogisk praksis er netop blevet godkendt. Det er Via University College og Det Jyske Musikkonservatorium, der står bag uddannelsen, som er rettet mod musiklærere på skoler, efterskoler, musikskoler og højskoler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra sommeren 2018 udbyder Via University College og Det Jyske Musikkonservatorium en masteruddannelse i musikpædagogisk praksis. Uddannelsen bliver den første af sin art i Danmark.

Via University College uddanner mere end hver fjerde folkeskolelærer, og det er første gang, at de direkte er involveret i en masteruddannelse. Direktør i VIA Pædagogik & Samfund, Erik Hygum, mener, at samarbejdet mellem konservatorium og læreruddannelsen er med til at styrke kvaliteten af musikfaget på landets folkeskoler.

Nye musiklærere uddannes i samspil med konservatorium

"Med folkeskolereformen kom et styrket fokus på, og flere undervisningstimer i, musik. Samtidig har man i forbindelse med den igangværende evaluering af læreruddannelsen peget på, at der skal være en tættere kobling til musikkonservatorierne. Det er den nye master et glimrende eksempel på", lyder det fra Erik Hygum i en pressemeddelelse.

Skaber sammenhæng mellem skoler

Via og Det Jyske Musikkonservatorium udbyder i forvejen et fælles modul for lærer-, pædagog- og musikstuderende.

For Astrid Elbek, som er udviklingsleder på Det Jyske Musikkonservatorium, er masteruddannelsen en drøm, der er gået i opfyldelse.

"Jeg har længe ønsket en stærkere sammenhæng mellem musikundervisningen i skoler, på musikskoler, efterskoler samt på læreruddannelsen og konservatoriet. Det skal hænge sammen, hvis vi skal give børnene den bedste musikundervisning og vække deres aktive interesse for musik", lyder det fra Astrid Elbek. Hun mener, at den nye mulighed for videreuddannelse i musikpædagogik er vigtig af flere grunde.

"I dag skal man som musiklærer kunne undervise store grupper af børn, herunder børn med særlige behov og baggrund. Det kræver et løft af de musikpædagogiske kompetencer, hvis man som underviser skal skabe et fællesskab omkring musikken".

Deltidsuddannelse

Via og Det Jyske Musikkonservatorium regner med, at omkring 15 studerende bliver optaget på første hold af masteruddannelsen. Man kan søge ind, hvis man har en relevant bacheloruddannelse samt mindst to års erfaring som musikunderviser.

Masterforløbet i musikpædagogisk praksis varer to år på deltid. De studerende optages på Det Jyske Musikkonservatorium, mens undervisningen varetages af både konservatoriet og Via University College.