Musiklærer Tina Højmose lærte som barn at spille blokfløjte og læse noder. Ud fra noderne lærte hun siden sig selv at spille klaver, trommer, bas og saxofon. 


»Samhørigheden løfter mig«

"Jeg elsker selv musik. Og jeg håber, jeg kan smitte børnene med den glæde."

Publiceret

FAGLIG 
FORNØJELSE


Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.

Mød Tina Højmose, lærer på Anna TrollesSkole i Brenderup, Middelfart. Hun har 11 lektioner musik om ugenog spiller selv med i bandet Damerne Ka'zoo.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi spiller samspilsnumre sammen fra 1. klasse, så lærer jeg dem op løbende, så de bliver dygtigere og dygtigere. Når de så kommer i 5. og ældre, høster jeg frugten af deres kunnen. Når vi spiller sammen, og vi får øjenkontakt, og de får et smil eller et nik af mig, kan jeg jo se, hvordan de bliver stolte og giver den en ekstra skalle på deres instrumenter. Samhørigheden, når vi spiller musik, løfter mig. Lige der er der ikke forskel på os, og det gør mig helt høj.

Når jeg siger, at timen er ved at være forbi, og de siger 'naaarj' - så har det været sjovt. Og mit motto er, at det skal være sjovt for alle. Det skal være sjovt for eleverne, men det skal også være sjovt for mig, for ellers brænder jeg ikke, så udstråler jeg ikke det, jeg skal.

Succes med valgfri skolebands på syv klassetrin 

Jeg elsker elevkoncerter. Elsker, når man bagefter får de der anerkendende ord fra søskende, forældre, lærere, som alle synes, at det har været fantastisk. Eleverne skal føle, at de er verdensmestre. For den følelse giver dem en stolthed og en sikkerhed, som de tager med sig i andre fag, når de skal stå frem. Fællesskabet i musikken er vigtigt, og du er en vigtig del af det fællesskab. Det løfter dem også menneskeligt, når de spiller sammen.

Det kan jeg også se, når jeg har nogle af de der drenge med krudt bagi. De er tit ret musikalske og kan fanges af musik, når de får lov til at spille på for eksempel tromme og bas. Men de har musik i for kort tid. Hvis jeg havde dem i flere timer, kunne jeg måske hjælpe med en vej frem.

Jeg havde selv den mest fantastiske musiklærer, fru Vognsen. Hun har i dén grad præget mig. Tænk, hvis jeg kan give det videre til mine elever. Og det ved jeg, at jeg kan. Jeg har faktisk allerede gjort det«.

Læring i trylleri