4.december: Brug matematikken til at lave personlige julekageforme

Mumitrolde, juletræer og hjerter. Det er stort set kun fantasien, der sætter grænser i forbindelse med et nyt jule-undervisningsmateriale, der skal testes i løbet af december.

Publiceret

Følg med i julekalenderen på defaglige netværk

Fra 1. december til juleaften sætter vi hver hverdag spot på,hvordan julen sniger sig ind i fagene.

Følg med i netværkenes julekalender her påfolkeskolen.dk - og del meget gerne dine egne juleideer somet lærer tillærer-indlæg

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan kan man bruge matematikken til at sikre julefreden derhjemme?

Brug den til at kreere dine egne unikke forme til at lave flotte og sjove julesmåkager, tænkte Rikke Teglskov, der arbejder på Center for Undervisningsmidler på UC Lillebælt i Odense.

Centeret arbejder med at finde måder, hvor forskellige teknologier kan komme i spil i undervisningen. Og da december nærmede sig, satte Rikke Teglskov sig ned for at prøve af, hvad man kunne bruge centerets 3d-printer til, hvis man ville lave sig egen form op til jul.

Matematik-julekalender til eleverne

"En af mine kollegaer er meget glad for Mumitroldene, så derfor fandt jeg et 2d-billede af en Mumi på nettet. Og her fandt jeg ud af, at det faktisk er muligt at bruge det til lave en kageform", fortæller Rikke Teglskov.

Matematik skal bruges til at skabe

Ideen til forløbet kommer af, at centeret arbejder mod, at matematikken skal bruges til at skabe noget, der har brugsværdi.

"Vi prøver at arbejde med 21. skills, hvor forløbene skal kunne bruges autentisk. Det skal have nytteværdi for dem, der udvikler det. Og nu er det jo jul, så derfor kunne de her forme være en sjov ide".

Forløbet er endnu ikke helt køreklart, så derfor har hun inviteret sin datters 4. klasse på besøg den 7. december.

It-vejleder samler underskrifter mod lukning af netadgangen under prøverne

"Vi tager udgangspunkt i GeoGebra, som eleverne kender fra deres matematikundervisning i forvejen. Men eleverne arbejder også med piberensere, ispinde, tape og lim til at udvikle prototyper, som sidenhen konverteres til selvudviklede 2D-figurer. De figurer skal eleverne arbejde videre med i Tinkercad, hvor de kan gøre dem rumlige og til et 3d-printbart filformat".

Lad fantasien få frit løb

Og ifølge Rikke Teglskov er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke former for kager der vil blive serveret hjemme hos eleverne, når de har prøvet forløbet.

"Da jeg testede det selv, fandt jeg ud af, at hvis blot der er en klar streg i tegningen, så kan det blive til en kageform. Så det kræver ikke mere end lidt god fantasi, og er der lige lidt problemer, så kan det godt lappes", siger hun.

DLF: Alt for sent at ændre prøveregler midt i skoleåret

Når forløbet af blevet gennemprøvet, skal undervisningsforløbet deles, så andre klasser kan få lov til at give sig i kast med at tegne og producere personlige kageforme.

Endnu ved hun dog ikke, om forløbet når at blive flyveklar til, at andre kan få gavn er det i december.

"Det kommer an på, hvor man ændringer der kommer til at skulle laves, og hvor travlt vi får i december", siger hun.