Matematik-julekalender til eleverne

En ny matematikopgave hver dag- og lidt julemusik - er indholdet i en gratis julekalender på nettet til indskoling og mellemtrin. Bag kalenderen står fire lærere på legiskolen.dk og mattip.dk.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Del pebernødder mellem to børn, tegn juletræer efter mål eller løs små regnestykker på gavepakker. Det er nogle af opgaverne, som eleverne præsenteres for i den julekalender, som lærer Peter Boyford har udviklet. Han står bag sitet legiskolen.dk og er uddannet skiltemand, pædagog og lærer.

"Jeg har en grafisk baggrund før jeg blev lærer, så jeg tror, at mine undervisningsmaterialer bliver præsenteret mere 'spiseligt' for eleverne", siger Peter Boyford, der også bruger sin bagrund som grafiker til at lave læremidler printet på måtter, hvor eleverne kan arbejde. 

Julekalenderen er på nettet, og eleverne kan 'åbne en låge' med opgaver hver dag i december. Julekalenderen er åben nu og frem til 1. december, så lærerne kan se på opgaverne og finde ud af, om de vil bruge kalenderen til deres klasse og hvordan den eventuelt kan indgå i matematikundervisningen. Fra 1. december er kalenderen låst og åbner kun en dag ad gangen. Der er også svarark - se nedenfor. 

Foruden Peter Boyford er det tre lærere fra Aalborg, der står bag julekalenderen. Det er Mikkel Thøgersen, Kira Glistrup og Pia Barkholt Nielsen. De har hjemmesiderne mattip.dk og så kreatip.dk, hvor der er materialer til håndværk & design og billedkunst.

Hjemmeside skal gøre det lettere at være den kreative lærer

Julekalenderen findes i tre udgaver - to til indskolingen og en til mellemtrinnet, så lærerne selv kan vælge, hvilken de mener passer bedst til deres klasse.

Julekalenderen er gratis, og det er en del af det andet materiale, der findes på legiskolen.dk og mattip.dk også. Men folkene bag websiderne arbejder også på at udvikle mere og nye materialer, hvoraf noget kommet til at koste penge.

"Det hele er testet på vores egne elever. Vi oplever, at der er meget brug for materialer, fordi lærerne ikke har forberedelse nok. Men også når klassen har vikar eller man arbejder med et emne, som vi har materiale til, så vil mange gerne bruge det. Planen er, at vi vil udarbejde endnu flere undervisningsmaterialer sammen", fortæller Peter Boyford.