Anmeldelse Matematik
0   51

Genvej til læring i matematik

Det er svært at finde vej, hvis man ikke kender målet eller retningen. Det er det lette svar på, hvorfor feedback er og skal være en del af enhver matematikundervisning på alle niveauer.

Feedback i matematik

Fakta


Titel
Feedback i matematik

Pris
285

Sider
119

Forlag
Dafolo

Hvad er vigtigt at lære i matematik? Vi kender til hudløshed diskussionerne om, at nationale test måler det, der kan måles. I matematik testes eleverne i tre ud af fire kompetenceområder: tal og algebra, geometri samt statistik og sandsynlighed. Matematisk kompetence er udeladt og bliver således ikke testet. Ikke fordi matematiske kompetencer ikke er vigtige, men fordi det ikke enkelt lader sig gøre i en digital test.

Artiklen fortsætter under banneret

Evaluering har indflydelse på elevers, lærers og forældres opfattelse af, hvad der er væsentligt i matematikundervisningen. Evalueringen er med til at definere, hvad det vil sige at være god til matematik. Derfor er matematiksamtalen, evaluering og feedback vigtige nøglebegreber.

Bogens forfattere giver i syv artikler forskellige bud på, hvordan der kan arbejdes med feedback i matematikundervisningen og i forbindelse med lærersamarbejde på skolen.

På samme måde som nationale test har indflydelse på, hvad der opleves som vigtigt i matematik, har lærerens feedback i matematikundervisningen stor betydning for, hvad eleverne oplever som vigtigt i faget. De tilbagemeldinger, vi giver eleverne for at støtte deres læring, er et billede af vores forståelse af læring og matematikfaglighed. Og er vores feedback bagudrettet eller fremadrettet? Er fokus på facit fra elevernes hjemmeregning, eller er fokus på det undersøgende? Hvordan kan vi løse et problem? Det er ikke nyt at give feedback, men fokus er på, hvordan vi gør det.

"Feedback i matematik" er rigtig god til at sætte spørgsmålstegn ved "plejer". Hvorfor er det, jeg bygger min matematikundervisning op, som jeg gør? Hvilken betydning har matematiksamtalen og feedback for elevernes læring og opfattelse af, hvad der er vigtigt i matematik? Samtidig kommer bogens forskellige forfattere med klare bud på effekten af forskellige undervisningsformer og tager i mange tilfælde udgangspunkt i konkrete undervisningssituationer og samtaler på klassen og giver bud på feedforward; hvor skal jeg hen herfra? Læs bogen, når du er klar til at sætte spørgsmålstegn og diskutere din egen praksis.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.986 andre er allerede tilmeldt