Anmeldelse Uddannelsesvejledning
0   12

Aldeles glimrende grundbog i vejledning

Fra et konstruktivistisk udgangspunkt tages læseren med rundt i såvel det teoretiske landskab som de praktiske virkeligheder, de professionelle hjælpesamtaler udspiller sig i.

Konstruktive hjælpesamtaler

Fakta


Titel
Konstruktive hjælpesamtaler

Forfatter
Cato R.P. Bjørndal

Pris
299,95

Sider
209

Forlag
Forlaget Klim

Den favner vidt og bredt, Cato Bjørndals ”Konstruktive hjælpesamtaler”,  der let vil kunne finde plads som grundbogen for studerende og professionelle i vejledningsfeltet.

Artiklen fortsætter under banneret

Da undertegnede begyndte som uddannelsesvejleder på en folkeskole for 15 år siden, gav min nye chef mig Gunnel Lindhs ”Femmeren”. Og så var det ellers bare at gå i gang. Det gøres næppe med en enkelt bog længere, hvis man vil godt i gang med professionel vejledning. Men med ”Konstruktive hjælpesamtaler” får man på sin vis en tilsvarende grundbog i moderne udgave. Det er et godt sted at starte, hvad enten man er studerende eller ny i vejlederrollen – og også et godt sted at skimmelæse, skulle der en gang imellem gå hverdag og rutine i den i samtalerne.

Bogen er delt i to dele: en første del, der beskæftiger sig med vejlederens faglige fundament, og en anden del, der beskæftiger sig med vejlederens ”konstruktive drivkræfter”.

Forfatterens udgangspunkt er, at der ikke findes enkle svar på, hvordan man skaber gode hjælpesamtaler. Den gode samtale kan tage sig vidt forskelligt ud alt efter kontekst og situation. Men at man som vejleder (rådgiver, mentor, coach …) har ”tilegnet sig et repertoire af alternative handlemåder og besidder dømmekraft til at anvende dette repertoire ud fra varierende behov”.

Velkendte begreber som relationsdannelse, arbejdsalliance, empati, lytteevne, kompleksitet og positivitet gennemgås med vejlederens (i bogen konsekvent kaldet ”hjælperens”) perspektiv og med masser af referencer til aktuel forskning på området.

I anden del forfølges de mere konkrete metoder og redskaber, man kan benytte i samtalerne – eksempelvis perspektivudforskning, spørgsmål, struktur, visualisering og brug af ny teknologi.

Som mange grundbøger før dette kan man efter endt læsning sidde tilbage med masser af spørgsmål inden for de enkelte områder. Gruppevejledning, der i øjeblikket fylder meget i forskellige vejledningssammenhænge, gennemgås eksempelvis på kun 16 sider. Der er dog masser af henvisninger til mere relevant litteratur inden for alle områder, og det er jo en grundbogs præmis, at den ikke kan komme helt ud i alle hjørner. ”Konstruktive hjælpesamtaler” hjælper læseren rigtig godt på vej til et overblik over, hvad der ligger af teoretisk og praktisk viden inden for feltet, og at komme godt i gang med/videre med gode, konstruktive hjælpesamtaler.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
278 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen