Debat
3   22

Tanker fra en lærerstuderende

Bliver jeg god nok?

Læreruddannelsen – meget kan man sige om den, men faktum er, at den giver fremmede mennesker adgang til at kunne varetage undervisningen af dit barn. Uddannelsen er ikke perfekt. Den kan ikke være perfekt. Jeg tvivler på, at noget kan forberede os på den opgave, vi har i vente. Vi kommer til at stå med en stor del af ansvaret for at “udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle”. Det er ikke ligefrem småting...

Men den kunne selvfølgelig helt klart være bedre. De studerende kunne være bedre. Underviserne kunne være bedre. Rammerne kunne være bedre. Den generelle holdning til uddannelsen kunne være bedre.

Hvad gør vi?

Sparer.. og skyder skylden på den nærmeste.

Artiklen fortsætter under banneret

Som repræsentant for de studerende i bestyrelsen i VIA, står jeg dagligt i et spændingsfelt mellem studerende, der råber på flere undervisningstimer og mere inddragelse på den ene side, og en ledelse, der skriger efter mere engagerede studerende, der rent faktisk dukker forberedte op til undervisning på den anden. Nogle dage har jeg bare lyst til at smide håndklæden i ringen, men andre dage – som fx en dag som i dag – mærker jeg helt nede i maven, hvor vigtigt det er, jeg fortsætter. Hvor vigtigt det er, at vi bliver ved med at skabe bro mellem studerende og ansatte. Hvor vigtigt det er, at vi altid arbejder for bedre studerende, bedre undervisning og bedre rammer.

På baggrund af besparelser på læreruddannelsen holdte vi et “hastemøde” i de studerendes råd på læreruddannelsen i Skive med vores uddannelsesleder. Vi havde som studerende brug for at høre, hvad besparelserne betød for vores uddannelse.

Det gennemgående tema blev: undervisningstimer. Har vi nok? Der var ingen sure miner. Der var ingen krav om mere undervisning for mere undervisnings skyld. De studerende kom til mødet med et åbent sind. Stemningen var hverken oppisket eller oprørsk. Tvætimod. Det var ængstelse og bekymring der fyldte mest.

Bliver jeg god nok? Får jeg undervisning nok, så jeg kan varetage den kæmpe opgave, der venter mig?

Meget kan man sige om læreruddannelsen men: Én ting er sikkert. Der sidder nogle fantastisk engagerede mennesker, som bare brænder for at komme ud og gøre en forskel for eleverne. Vi kæmper for vores uddannelse. Ikke for vores egen skyld. Ikke for regeringens skyld. Vi gør det for børnenes skyld.

Får vi undervisningstimer nok? Måske.. Får vi nok god undervisning? Nej det tror jeg ikke. Hjælper det at spare mere? Dét tvivler jeg virkelig på.

Hvad gør vi? Hvad gør I?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
398 andre er allerede tilmeldt