Specialundervisning
0   600

17 kommuner får ekstra støtte til arbejdet med inklusion

Der er otte gengangere og ni nye blandt de 17 kommuner, der er valgt ud til at få støtte fra puljen til inklusion i år. Puljen er på 25 millioner kroner, og kommunerne kan blandt andet bruge pengene til at frikøbe speciallærere, så de kan understøtte undervisningen i almenklasser, som har elever med særlige behov.

De 17 kommuner er primært valgt, fordi de har mange elever i specialskoler og specialklasser, en høj andel af forældre med en svag uddannelsesmæssig baggrund og en høj andel af elever med dårlige faglige resultater.

Overskrift

De 17 udvalgte kommuner

 

Der er på finansloven afsat en pulje på 25 millioner kroner årligt i 2015 til 2017, som skal styrke indsatsen for øget inklusion i folkeskolen. Midlerne kan bruges til frikøb af lærere, pædagoger og andre resursepersoner i specialklasser og specialskoler.

Gengangere fra 2015:

  • Bornholm
  • Brøndby
  • Haderslev
  • Horsens
  • Høje-Taastrup
  • Norddjurs
  • Slagelse
  • Vordingborg

Nyvalgte:

  • Ballerup
  • Faaborg-Midtfyn
  • Halsnæs
  • Herlev
  • Mariagerfjord
  • Middelfart
  • Nyborg
  • Ringsted
  • Sønderborg

De udvalgte kommuner kan blandt andet bruge midlerne til at frikøbe lærere, pædagoger og andre resursepersoner fra specialskoler og specialklasser til at blive inklusionsvejledere eller medarbejdere i kompetencecentre, der kommer ud på skolerne og er med til at planlægge og støtte undervisningen i klasserne.

Artiklen fortsætter under banneret

Samarbejde kan forbedre indsatsen

Det er vigtigt, at lærere og speciallærere samarbejder, pointerer undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).

"Medarbejdere fra specialskoler og specialklasser har en særlig viden, som vi skal bringe i spil i den almindelige undervisning i folkeskolen. Lærerne efterspørger mere viden om, hvordan de skal håndtere inklusion, og derfor skal vi fremme samarbejdet på tværs. Det kan være med til at forbedre inklusionsindsatsen, fordi lærere og pædagoger får konkret sparring omkring deres undervisning", siger hun i en pressemeddelelse.

Puljen til inklusioner på 25 millioner kroner årligt fra 2015 til 2017. Sidste år fik 13 kommuner del i puljen, og de var stort set alle sammen med blandt de 33 kommuner, som søgte i år. Otte af dem har haft heldet med sig, men at nogle ikke får støtte igen, skal ikke ses som en kritik af deres arbejde, men som et positivt tilvalg af andre kommuner, som også er udfordret af inklusion.

Folkeskole vil lære af opholdssteds terapeutiske tilgang

Blandt de nye kommuner er Faaborg-Midtfyn. Her skal støtten bruges på et pilotprojekt, hvor en uddannet lærer og skoleterapeut fra Opholdsstedet Asgaard-Sødinge bliver frikøbt til at sparre med lærere og inklusionsvejledere på Nordagerskolen i Ringe.

"Vi vil prøve at udvikle på inklusionsbegrebet, for vi synes, at vi har børn med psykiske vanskeligheder, som ikke får den hjælp, de bør have. Opholdsstedet har en mere terapeutisk tilgang til børn, som vi måske kan finde noget brugbart i", siger skoleleder Per Midtgaard.

Han håber, at samarbejdet kan hjælpe skolen til bedre inklusion.

"Undersøgelser viser, at opholdssteder med interne skoler har tendens til at være for langt fra folkeskolens virkelighed, og de bliver kritiseret for at have for lave ambitioner på børnenes vegne, så børnene aldrig når på niveau med vores elever. Det er den ene side. Den anden side er, at de kan have tilgange, som vi kan lære af. Vi vil se, hvilke erfaringer vi kan hente ind fra opholdsstedet, så vi kan løfte vores lærere og inklusionsvejledere", siger Per Midtgaard.

Ministeriets inklusionsteam bakker kommunerne op

Kommunernes indsatser vil blive understøttet og suppleret af ministeriets inklusionsteam. Teamet samarbejder allerede med flere af de udvalgte kommuner og vil støtte kommunerne i at opbygge og sprede de mange kompetencer og den store viden, som de professionelle flerfaglige samarbejder og den mere direkte inddragelse af ressourcepersonerne i undervisningen bringer med sig.

De understøttende aktiviteter består af sparring med kommunerne og tematiske forløb, hvor kommunerne mødes og drøfter muligheder og udfordringer. Sideløbende eller efterfølgende kan kommunerne danne netværk og udbrede deres egne erfaringer og få glæde af de andres.

Aktiviter tilrettelægges sammen med en referencegruppe

De endelige aktiviteter tilrettelægges i samarbejde med de deltagende kommuner ud fra deres individuelle behov, muligheder og ønsker. Desuden medvirke ren referencegruppe med repræsentanter fra Danmarks Lærerforening, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skolelederne, Samrådet af specialskoleledere i Danmark og Samrådet af PPR-chefer.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.010 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen