Ellen Trane Nørby vil samarbejde med friskoleforeningerne om en model for en støtte ordning til inklusion fra 2017 og frem.

Ministeren: Friskoler skal tage deres del af inklusionen

Elever med særlige behov skal have bedre muligheder for et frit skolevalg. Det står i regeringsgrundlaget, og undervisningsministeren understreger i et svar til Socialdemokraternes Annette Lind, at regeringen vil undersøge, hvordan man kan sikre, at de frie skoler også tager deres del af inklusionsopgaven.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To ud af tre friskoler har sagt nej til inklusionselever   

En rapport fra Evalueringsinstituttet, der viste, at to ud af tre friskoler har sagt nej til at optage en elev med særlige behov, har skabt diskussion om, hvor vidt de frie skoler tager nok ansvar for inklusionen.

Minister: Friskoler tager stort inklusionsansvar 

Undervisningsministeren blev kaldt i åbent samråd, og efterfølgende stillede den socialdemokratiske børne- og undervisningsordfører Annette Lind undervisningsministeren yderligere et spørgsmål:

"Hvad vil ministeren konkret gøre for, at de frie grundskoler løfter et større ansvar med supplerende undervisning eller anden faglig støtte for elever med støttebehov under 12 ugentlige lektioner?".

Ellen Trane Nørby svarer, at det overordnet er regeringens mål at sikre, at børn med særlige behov også har et frit skolevalg.

"Det er derfor indskrevet i regeringsgrundlaget, at elever med særlige behov skal have bedre mulighed for at vælge en fri grundskole. Det er vigtigt for regeringen, at de frie grundskoler tager deres del af ansvaret i forhold til at løse inklusionsopgaven".

Friskoleformænd: Vi tager bestemt ansvar for inklusion 

Hun henviser til, at de frie grundskoler i Eva-rapporten selv peger på, at et større økonomisk tilskud vil give dem bedre muligheder for at løfte inklusionsopgaven. Og angiver derfor som en del af løsningen, at tilskudsprocenten til de frie grundskoler er blevet forhøjet fra 71 til 73 procent fra 2016 og frem. Hun nævner dog ikke, at tilskuddet fra 2010 blev sænket blev sænket fra 75 procent ned med én procent om året.

"Vi vil for elever med et støttebehov under 12 ugentlige lektioner herudover undersøge, hvordan vi i højere grad kan sikre, at de får et friere skolevalg. Det hænger naturligt sammen med, at den midlertidige tilskudsordning til inklusion (tilskud til supplerende undervisning eller anden faglig støtte) til de frie grundskoler ophører med udgangen af 2016. Vi skal i år derfor også tage stilling til en model for en støtteordning til inklusion fra 2017 og frem. Det vil ske i samarbejde med skoleforeningerne for de frie grundskoler", skriver minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby i sit svar.

Læs mere

Spørgsmål og svar fra ministeren