Debat

Det er folkestyret, der skal sørge for en ordentlig skole i Danmark

Tak til Iben Benedikte Vallentin Jensen for at tage initiativ til at mødes d. 11. sept. 2015 Klokken 20 på trappen ind til vores folkestyre

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

TALE TIL FOLKESTYRET

Tak til Iben Benedikte Vallentin Jensen for at tage initiativ til at mødes d. 11. sept. 2015 Klokken 20 på trappen ind til vores folkestyre.

Det er folkestyret, der skal sørge for en ordentlig skole i Danmark.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er folkestyret, der skal sørge for, at alle behandles ligeværdigt, med åndsfrihed og demokratisk sindelag. 

Det er os, har valgt folkestyret. Det er os, der kan mærke, at det ikke fungerer. Os lærere og pædagoger, der hver dag møder eleverne med deres åbne ansigter og spørgende øjne. Poetisk sagt: De vil drikke af visdommens kilde og spise af kundskabens træ.

Får eleverne i skolen lov til at lære noget? Får vi lærere lov til at undervise? Får pædagogerne lov at udføre deres arbejde? Fungerer folkestyret?

Nej!

Jeg siger det lige igen: Nej, folkestyrets folkeskole gør det ikke muligt, at eleverne lærer noget! Gør det ikke muligt, at lærerne underviser og pædagogerne passer deres arbejde.

Lad det runge ind til folkestyrets repræsentanter: Folkeskolereformen har taget al indhold ud af skolen. Folkeskolereformen har én eneste dagsorden: At vi lærere sammen med pædagogerne skal facilitere elevernes læring, så de kan indgå i samfundets økonomiske vækst.

Men.

Hvor er den menneskelige vækst blevet af?

Hvor er den åndsfrie vækst blevet af?

Hvor er den ligeværdige vækst blevet af?

Hvor er den demokratiske vækst blevet af?

Det kan jeg, og alle, der møder op på trappen til folkestyret d. 11. september godt fortælle:

Vi har smidt tilværelsesoplysningen, tilliden, kulturens, religionens, historiens og kunstens betydning direkte ud med badevandet – da folkestyrets repræsentanter vedtog folkeskolereformen.

Der er intet indhold tilbage.

Eleverne er blevet til objekter, som vi lærere og pædagoger skal facilitere. Eleverne er blevet selvkørende, små roterende maskiner, der desværre - så alt for let - kan gå i selvsving. Vi lærere og pædagoger skal – helt som i den gamle, forældede sorte skole - svinge pegepinden over elevernes hoveder, så de husker læringsmålene.

Men læringsmålene er tømt for indhold. Det hele drejer sig om kompetencer og læring for læringens egen skyld. Hvorfor? For at indgå i erhvervslivets hellige haller.

Men.

Lad mig sige det, som det er.

Der er Ingen, jeg gentager, ingen, der har glæde af folkeskolereformens læringsmålstyring til kompetencestats-robotter.

Folkestyret skal vågne op og lytte: Eleverne, lærerne, pædagogerne, forældrene – ja, alle der har med skoleverdenen at gøre, siger det:  Folkeskolereformen har ingen gang på jord.

Kære folkestyre-repræsentanter: Vi er på trappen ind til folkestyret d. 11.-9.-15 kl. 20, fordi vi vil have noget tilbage. Vi vil have ligeværdighed, åndsfrihed og demokratisk sindelag tilbage i folkeskolen. Vi vil have indholdet - med historie, kultur, ja simpelthen den tilværelse, vi lever med og mod hinanden - tilbage.

Folkeskolereformen er ved at give dødsstødet til alt dette.

Folkeskolereformen skal laves om, inden de børn og unge - der fremover skal være folkestyret – er  blevet til stivnede produkter af den indholdsløse læringsmålsskole.