Debat

Konferencer skal rette op på fejlslagen uddannelsespolitik

Der er i efteråret 2015 en række konferencer arrangeret i forskellige pædagogiske og uddannelsesmæssige regi (Tænkestanke, Højskoler, Forlag, Filosofiske grupper, Fagforeninger…). Men, som jeg ser det, med det fælles formål, at forsøge at redde stumperne fra en uansvarlig og fejlslagen uddannelsespolitik.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle disse konferencer munder ud i reportager, referater, udtalelser, som bør samles, udgives og bruges i kampen for en god og oplyst uddannelsespolitik. Min opfordring er, at alle med viden og erfaring fra skole og uddannelse nu slår ring om pædagogik og undervisning – såvel i det praktiske liv som i det forskningsmæssige.

Det på høje tid, at skole og uddannelsesfolk finder en dertil indrettet hylde at lægge alle forskelle: Venstreorienteret, humanistisk, nationalistisk, religiøs, højredrejet, kundskabsorienteret, fantasiorienteret m.m. på en hylde. Der er brug for en fælles kamp for (folkelig) oplysning til et liv i åndsfri og ligeværdig demokratisk (ud)dannelse. Det gælder folkeskolen, folkehøjskolen, friskolen, efterskolen, universitetet, alle skoler og uddannelsessteder og former.

Det er sidste sekund for fælles ansvarlig handling, for politikerne er så tæt på fuldstændigt at rette ind efter økonomi og vækst.  

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi er forskellige som forskere, lærere, undervisere, fagforinger, tænketanke, men tiden er ikke inde til at fokusere på forskelligheder, men på det fælles: At vi vil kæmpe for en pædagogik og et formål for uddannelse, der indebærer (folkelig) oplysning til et liv i åndsfri og ligeværdig demokratisk (ud)dannelse.