Dansk Skoleidræt udgiver et inspirationskatalog med 
grydeklare bevægelsesøvelser til alle fag.

Dansk Skoleidræt giver bud på bevægelse i alle fag

Nyt særnummer, »Idræt i skolen«, kommer med inspiration til bevægelse i alle skolens fag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver dag skal eleverne bevæge sig 45 minutter, men hvordan gøres det bedst? Dansk Skoleidræt er kommet med et bud.

»Vi skal gøre så meget som overhovedet muligt for at sikre, at bevægelsen sker på en kvalificeret måde«, siger Niels Grinderslev, der er generalsekretær i Dansk Skoleidræt. Organisationen arbejder blandt andet på at undgå, at bevægelse bliver væk i resten af skolens nye opgaver.

»Vi vil gerne understøtte, at det her sker med mening. Så man er reflekterende omkring, at det er et didaktisk valg ligesom alt muligt andet, man gør som lærer. Hvad skal jeg bruge bevægelsen til? Er det trivselsfremmende og for at få en pause? Eller er det for at lære engelsk?« spørger Niels Grinderslev. Han er overbevist om, at lærerne vil begynde at udvikle bevægelsen som didaktisk redskab, når der ellers er kommet lidt mere ro på skolen, »men i første omgang kan man nøjes med at bruge det, der allerede findes«.

I bladet arbejdes der med to begreber: Bevægelse kombineret med undervisningen og bevægelse integreret i undervisningen.

»Kombineret med er pauser eller brain-breaks (hjernepauser, redaktionen), energizers med mere. Hvor man siger, at nu har der været undervisning i 20 minutter, så gør vi noget andet. Integreret i går ud på, at man lærer det faglige stof, mens man bevæger sig. Det behøver ikke at være med sved på panden, men man lærer det faglige stof via kroppen«, siger Niels Grinderslev. Han opfordrer i øvrigt til, at man på skolerne får debatteret: Hvilken form for bevægelse giver mening hos os?