Lærer til lærer

Skolernes skakdag - en dag i hjernegymnastikkens tegn.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg hedder Karen Haers og er lærer på Møn Friskole. Jeg har for nyligt været på skoleskaklærer-uddannelsen 1 (basis) & 2 (videregående) i København, men uddannelserne findes flere steder rundt omkring i landet. Uddannelsen er arrangeret af Dansk Skoleskak, en organisation der bruger skoleskak som et redskab til øget leg, læring og koncentration i skolerne.

Skoleskaklærer-uddannelsen 1 (basis) er for interesserede skoler, som gerne vil starte skoleskak op. Uddannelsen bygger på walk-the-talk-princippet, så det er lige til at kopiere og bruge over for sine elever. På uddannelsen lærte vi brikkerne at kende og bliver introduceret for minispil. Minispillene er meget pædagogiske, da de bygger én skakbrik på ad gangen, så der til sidst kan spilles med alle brikkerne. Når eleverne kan dette, så skal de sidste regler skak, skakmat, rokade og en passant på plads. Derudover fik vi på uddannelsen en masse input til læring på Dansk Skoleskaks hjemmeside, hvor det er muligt at øve sig i de enkelte brikker samt det at sætte skakmat; tage kongen til fange og derved vinde skakpartiet. Vi blev også introduceret for forskellige skakformer, dvs. anderledes varianter af skakspillet, som giver spillet underholdningsværdi for eleverne. Her er der bl.a. actionskak, ”først af brættet”, kondiskak, frem-i-bussen-skak; alle yderst sjove aktiviteter at prøve, og de skal også bruges til mine egne elever. Udover de skaklige elementer, så klædte uddannelsen mig også på til, hvordan skoleskak kan bruges og forløbe i skoletimerne – hvad enten man har en enkelt lektion på 45 min. eller en dobbeltlektion.

Uddannelsen præsenterede flere forskellige måder, skoleskak kan praktisereres på skolen. Det kan være en del af undervisningen; Dansk Skoleskak har eksempelvis udgivet bogen ”Skak + Mat”, som kombinerer skak og matematik. Skoleskak kan også fungere som en klub efter skoletid, der er åben for alle skolens elever. Og på uddannelsen fik jeg desuden øjnene op for, hvordan skoleskak er oplagt som forebyggende specialundervisning, temadag/emneuge og vikartimer.

På skoleskaklærer-uddannelsen 2 (videregående) var det en forudsætning, at deltagerne havde været på den første uddannelse, så alle var fortrolige med skakreglerne og kunne dele ud af deres erfaringer med skoleskak.

De skaklige elementer gik dybere end tidligere, så vi lærte om åbningsspil, midtspil og slutspil, hvor vi til hver fase fik gennemgået og selv praktiserede både teknik, taktik og strategi. Det er vigtigt for at kunne vinde et skakparti og for at udvikle sig selv og eleverne. Der blev gået mere i dybden med, hvad det kan gøre for elevernes koncentrations- og analyseevne at notere skakpartier.

Der blev også tid på uddannelsen til at tale inklusion og undervisningsdifferentiering, som jo er meget i fokus i øjeblikket, og om hvordan skoleskak kan være et oplagt middel i den sammenhæng.

Jeg er den eneste skoleskaklærer på Møn Friskole, og det er typisk blot en enkelt lærer, der står for skoleskakken på en skole. Så jeg fik råd til, hvordan jeg kan forankre skoleskakken på skolen – bl.a. gennem forældreinvolvering.

Jeg havde en rigtig god oplevelse med begge uddannelser og kan varmt anbefale dem til de lærere, som har tænkt sig at starte skoleskak op på deres skole. Undervisningsformen kan tages direkte og overføres til ens egne elever, og materialet er lige at gå til. Efter efterårsferien gik vi i gang med skoleskak i 4. og 5. klasse på Møn Friskole og vi tilbyder det også som valgfag i udskolingen. Ud over mig, som skoleskaklærer, er der to inklusionslærere, der nu er tilknyttet projektet.

Dansk Skoleskak har en landsdækkende alternativ læringsdag den sidste fredag i uge 6, der hedder Skolernes Skakdag. Det er hjernegymnastikkens svar på Skolernes Motionsdag, og alle børn kan være med. Det er fremragende som et opstarts-event for skoleskak, og Møn Friskole skal selvfølgelig deltage på Skolernes Skakdag fredag den 7. februar 2014.

For mere info: http://www.skoleskak.dk/