It
12   855

Pisa: Adgang til tablets gør ikke nødvendigvis elever dårligere

Elever der har adgang til tablets får dårligere matematikscore end elever, der ikke har adgang til tablets, viser Pisa. Men undersøgelsen siger intet om årsag- og virkningsammenhæng, lyder det fra forsker.

15-årige elever, der har adgang til tablets scorer i gennemsnit lavere point i matematik end elever, der ikke har adgang til tablets. Det viser den nyeste Pisa-undersøgelse af 15-årige fra 2012. DR bragte i denne uge en artikel om, at elever med adgang til iPad i skolen og hjemme scorede ringere i Pisas matematiktest end kammeraterne, der ikke har adgang iPad. 

Men man skal passe på med at trække resultaterne så hårdt op, lyder det fra Vibeke Tornhøj Christensen, som er forsker på Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning. Hun har analyseret de danske data. Hun oplyser, at tallene er signifikante, men at der blot er tale om en statistisk sammenhæng, som ikke siger noget om årsag og virkning. Det at have adgang til en tablet, kan betragtes som en indikator på, hvad der prioriteres i hjemmet, men siger ikke direkte noget om betydningen for elevers faglige niveau.

 

Mange har adgang til iPad

Artiklen fortsætter under banneret

I Pisa oplyser over 30 procent af de danske elever, at de har adgang til en tablet i skolen. Undersøgelsen er foretaget i foråret 2012.

"Det lyder af meget", siger it-didaktisk konsulent på UCC's Center for Undervisningsmidler Kasper Koed.

Han vil dog ikke afvise, at tallene passer, da der mange steder er indkøbt tablets, som kan lånes på Pædagogisk Center, i indskolingen eller på specialcentre, som typisk er de steder skoler indfaser tablets, hvis en skole eller kommune ikke køber til alle elever. 

 

Kasper Koed mener, at tallene kan dække over, at mange elever tager egne iPads med og bruger dem i skolen.

Tal siger intet om læringsmiljø

"Men tallene siger intet om det pædagogiske læringsmiljø. Det kræver meget nuancering at skære den så hårdt", siger Kasper Koed.  

Han fortæller, at der er mange udfordringer i forbindelse med implementeringen af tablets i skolen.

"Mange har lavet en quick-fix model og kaster sig hovedkulds ud i store indkøb af eksempelvis iPads, men det kræver en pædagogisk iscenesættelse at kunne mestre de her ting", siger Kasper Koed.

"Især matematiklærerne har været tøvende over for iPads. Mange af de programmer og læremidler, de bruger i matematik, kan simpelthen ikke afvikles på en iPad".

Kasper Koed anbefaler, at man foruden iPads, holder fast i de eksisterende bærbare eller stationære arbejdsstationer på skolen til de mere komplekse arbejdsprocesser.

Sorø kører uden tøven videre med iPads

I Sorø tager man ikke debatten om iPad og matematikresultater i Pisa så alvorligt. I foråret fik alle elever, lærere og pædagogiske medarbejdere iPads som del i et større læringsprojekt. 

"Det er jo noget nyt, vi har gang i, og det er for tidligt at konkludere noget som helst. Når man indfører nye systemer og ny teknologi, skal man lære at bruge den, det skal der være tid og ro til", lyder det fra skolechef Henrik Madsen fra Sorø Kommune i en pressemeddelelse. 
 
Teknologi udfordrer både i skole og hjemme, lyder det samme sted fra formanden for Børn og Undervisningsudvalget i Sorø, Anne Madsen.
 
"Vi skal alle lære at navigere i en ny virkelighed. Vi skal forholde os til de fænomener der stjæler fokus fra koncentration, fordybelse og relation i undervisningen, som for eksempel facebook, spil og andet. Når vi opgraderer det teknologiske niveau i folkeskolen, så det svarer til det omgivende samfunds, så får vi naturligvis de samme udfordringer som vi også oplever andre steder i samfundet".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.815 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.972 andre er allerede tilmeldt