iPads hjælper inklusion – dog problematisk på specialskoler
To forskere fra Aalborg Universitet har set nærmere på, hvilke udfordringer og muligheder iPads giver i undervisningen.
For specialskoleeleverne var iPad'en ikke en stor hjælp:
»Lærerne i specialundervisningen har svært ved at inddrage iPad'en i deres undervisning. Det opleves, at de mister kontrol med undervisningen, når eleverne arbejder individuelt på deres iPads. Eleverne i specialundervisningen har ofte store koncentrationsvanskeligheder, hvilket resulterer i, at de hurtigt mister fokus og begynder at bruge iPad'ens andre funktioner, hvilket afføder uro og kaos i klasseværelset«, skriver Stine Bøgh og Lars Westh, der står bag undersøgelsen. De så andre resultater for inkluderede elever på normalområdet:
»Undersøgelsen afdækker derimod gode resultater ved at udstyre specialelever med iPads i en inkluderende normalundervisning. De medvirkende lærere mener, at det rykker eleverne i forhold til deres udvikling på forskellige områder«, forklarer forskerne og uddyber:
Artiklen fortsætter under banneret
»iPad'en virker på en gang inkluderende og differentierende, og der synes at opstå en række forbindelser mellem specialeleven og normalkonteksten, som afstedkommes af iPad'ens funktioner«.
Ekstra: Hent artikel af Stine Bøgh og Lars Westh via linket til højre
MERE OM EMNET