Eva-undersøgelsens resultater flugter ifølge Anders Bondo med den forskning, som allerede er kendt.

Bondo: Eva-rapport bekræfter viden om læsning

Det kommer ikke bag på DLF, at Evalueringsinstituttet har fundet frem til, at lærere med opdateret viden leverer bedre undervisning: ”Veluddannede lærere og lærere med efteruddannelse i læsning gør en forskel”, siger Anders Bondo.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) har undersøgt, hvad der skal til for at eleverne bliver bedre læsere. Og Eva har blandt andet fundet frem til, at elever, der bliver undervist af lærere, som for nylig har færdiggjort deres uddannelse, læser bedre end dem, der bliver undervist af lærere, hvis uddannelse ligger længere tilbage.

Det flugter med den viden, der allerede er om læsning, siger lærernes formand Anders Bondo Christensen.

"Vi kan se, at lærernes viden om læsning har stor betydning. Veluddannede lærere og lærere med efteruddannelse i læsning gør en forskel. Og når noget tyder på, at nyuddannede lærere har en positiv effekt i læserundervisningen, er det sandsynligvis netop fordi, der har været ekstra fokus på læsning i læreruddannelsen de seneste år. Der ligger en stor opgave med at få efteruddannet en bred gruppe lærere, så de bliver top-tunede til læseundervisning i hele skoleforløbet og ikke kun på de første klassetrin," udtaler Anders Bondo Christensen i en pressemeddelelse.

Nyuddannede lærere gør elever til bedre læsere

Brug forskningen Han noterer sig i øvrigt, at Eva-undersøgelsen viser, at det ikke er antallet af timer, der er udslagsgivende i forhold til, om eleverne får noget ud af undervisningen. Og at det heller ikke rykker at lave et læsebånd uden undervisning.

En central del af den nye folkeskolereform er, at eleverne skal vurderes i forhold til centralt fastsatte læringsmål, der skal måles via de nationale test. Her ser lærerformanden en fare:

"Endelig viser rapporten helt forudsigeligt, at de klasser, som kort inden de obligatoriske test øver sig ved at gennemføre frivillige test, scorer højere. Vi må imidlertid ikke falde i den grøft, at de nationale test får lærerne til at tilrettelæge undervisningen, så den fokuserer mere på det, der bliver testet, og dermed mindre på alt det andet, fagene også burde indeholde - det, man har kaldt "teaching for the test", siger Anders Bondo Christensen. Han opfordrer til, at den nyeste viden bliver taget mere med i politikudviklingen:

"Vi må endnu en gang opfordre til, at den viden, vi har fra forskningen, og som inden for læsning bekræftes i den aktuelle undersøgelse, danner grundlag for politikernes beslutninger. Flere timer til eleverne og indførelse af understøttende undervisning, der finansieres af betydeligt flere undervisningstimer til den enkelte lærer og dermed dårligere mulighed for at dygtigøre sig, samarbejde og forberede og efterbehandle undervisningen i forhold til den enkelte elev, er helt åbenlyst ikke svaret, hvis målet er dygtigere elever. Politiske tiltag skal gøre en positiv forskel for elevernes udbytte af undervisningen," siger Anders Bondo Christensen.