Hvordan tror du, de 3.000 arbejdsløse lærere har det med her lovforslag?", spurgte Lars Dohn ved dagens debat

Enhedslisten: Dårligt politisk håndværk at åbne for ikke-læreruddannede

Paragraf 8 om, at ikke-læreruddannede kan undervise i folkeskolen, skal ud af lovforslaget, sagde Enhedslisten under 1. behandlingen af regeringens forslag til frikommunelov. "Ellers kan vi ikke stemme for".

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samtlige partier støtter regeringens forslag til frikommunelov, der i dag blev 1. behandlet i Folketinget". På nær Enhedslisten.

"Vi er enige i formålet med frikommuneforsøgene, nemlig at give kommunerne mulighed for at højne kvaliteten gennem mere selvforvaltning. Men vi er uenige i udmøntningen, når det gælder folkeskoleområdet", sagde Enhedslistens kommunalordfører Lars Dohn.

Nyt forslag bryder lærernes undervisnings-monopol

Han tænkte specielt på paragraf 8 i lovforslaget, sagde han, der giver børne- og undervisningsministeren bemyndigelse til at give frikommunerne dispensation for folkeskolelovens bestemmelse om, at medarbejdere, der underviser i folkeskolen, skal have, en læreruddannelse, det såkaldte uddannelseskrav.

"Det skal luges ud af lovforslaget for, at vi kan stemme for", fastslog Lars Dohn.

Regeringen modsiger sig selv

Han argumenterede med, at det er regeringens egen politik, at lærerne skal have linjefagskompetence i de fag, de underviser i.

"Det dårligt, politisk håndværk, for udmøntningen modarbejder i det her tilfælde formålet med frikommuneforsøgene. Pædagoguddannede, for eksempel, er ikke lige så gode til at undervise i folkeskolen som læreruddannede, så det vil selvfølgelig ikke hæve kvaliteten, at de kommer ind og undervise i skolen", sagde Lars Dohn.

Ånden i frikommuneforsøgene

Indenrigs- og økonomiminister Margrethe Vestager sagde, at misforholdet mellem regeringens politik om linjefagskompetence og dens imødekommenhed over for dispensationer for uddannelseskravet netop viser ånden i frikommuneforsøgene.

"Selv om det står i regeringsgrundlaget, at lærerne skal have linjefagskompetence i de fag, de underviser i, så er vi åbne over for at teste det modsatte. Det er netop ånden i frikommuneforsøgene. Desuden har vi inden for skoleområdet sagt, at der skal være pædagogiske grunde til at få dispensation til at gøre noget andet, end det man plejer, ikke økonomiske grunde. Det må ikke være for at spare penge", sagde ministeren.

"Men det er også for at være anerkende, at der går andre veje ind på en skole end en seminarieuddannelse, som er den altdominerende vej", tilføjede hun.

Provokerende forslag

Lars Dohn fremførte, at det oveni virker provokerende at give skoler lov til at "ansætte medarbejdere uden den relevante uddannelse, når der er over 3.000 arbejdsløse lærere, mange af dem nyuddannede - hvordan tror du, de 3.000 arbejdsløse lærere har det med det her lovforslag?"

"Nu har jeg ikke talt med de 3.000 lærere", svarede Margrethe Vestager, "men læreruddannelsen åbner til folkeskolen, men den åbner også for andre karriereveje. Det her er et forsøg, og vi må sætte det pædagogiske formål forrest, ikke det beskæftigelsesmæssige. Ellers har man misforstået folkeskolens formål, som er elevernes udbytte af undervisningen".

Hun forventer, at lovforslaget bliver vedtaget i denne samling.