Anmeldelse

Pixeline - Naturfag

Lær om dyr og planter

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Pixeline"-spillene har efterhånden en længere historie bag sig. Seneste skud på stammen er "Pixeline Skolehjælp"-spil, hvor der i forskellige spil sættes fokus på forskellige fag. Dette spil handler således om naturfagene.

Som mange andre spil er dette også bygget op over en lille historie med et problem, som spilleren skal hjælpe med at få løst. Pixeline optræder som ens hjælper i den virtuelle verden, som spillet foregår i. Overordnet er spillet inddelt i fem temaer, hvor børnenes viden inden for hvert af dem på spændende vis bliver udfordret. Når barnet har valgt sig et tema, kan det vælge opgaverne i tre forskellige sværhedsgrader, så målgruppen for spillet dermed udvides. Først herefter begynder det egentlige spil, hvor man enten kan få en plante til at vokse, manøvrere en luftballon hen til den rigtige ø ved hjælp af vinden, gætte forskellige brændstoffers brændværdi, finde forskellige fisk og smådyr i søen og svare på spørgsmål om forskellige dyrs levevis. De fleste opgaver og spørgsmål er ganske relevante og giver børn en god fornemmelse for det område, de nu udforsker. Dog forekommer temaet om ild og brændværdier at være ganske svært og temmelig uvedkommende for børn i den aldersgruppe, som spillet her henvender sig til, og jeg tvivler derfor også meget på dette temas faglige udbytte. Ved siden af det egentlige spil findes også et feedbacksystem, hvor man som forælder eller underviser på grafer og lignende kan følge med i barnets udvikling inden for de enkelte spil. Ligeledes kan man også her regulere spilletiden, så barnet ikke kommer til at sidde for længe ved computeren. En ting, der nok skal vise sig ganske nyttig for flere.

Generelt et ganske godt spil med spændende udfordringer til børn i flere aldersgrupper, dog ikke videre end indskolingen.