Anmeldelse

SOS Save Our Sam

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endnu en gang har forfatterne bag "Wings" slået til med et inspirerende, velillustreret og varieret materiale beregnet for 4. klasse. I dette tilfælde er der tale om "SOS Save Our Sam", som er efterfølgeren til "Daffi the Dragon".

Elevens grundbog, som stadigvæk holder sig inden for fantasygenren, fortæller den fortsatte historie om dragen Daffi. Denne gang drager Daffi til London, hvor han møder børnene Abby og Rajiv. Sammen redder de Daffis ven, prinsesse Sam, fra en væmmelig heks ved at løse tre gåder. Undervejs i fortællingen bliver eleverne introduceret til mange forskellige emner, som repeterer ordforrådet fra 3. klasse og udvider det med nye interessefelter. Elever kan for eksempel stifte bekendtskab med ord, der drejer sig om transport, mad og drikke, hus og hjem, familie og venner, skoleforhold, klokken, forskellige job, eventyr og spøgelseshistorier.

Alle disse ord og flere til kan børnene møde på den elev-cd, som er indlagt bagerst i grundbogen. Eleverne får hermed en god mulighed for derhjemme at kunne lytte til cd'en i ro og mag. Elevens cd rummer dog ikke alle raps, sange og lytteøvelser, men de kan findes på den tilhørende lærer-cd. Denne indeholder ligeledes en cd-rom, hvorfra man kan printe farvebilleder, der kan bruges som transparenter på en overheadprojektor. Det giver mange muligheder for en kvalificeret snak med eleverne, når man sammen kan se på billederne.

Forfatterne bag materialet har med held lagt stor vægt på anvendelsen af forskellige læringsstile. Det kan man eksempelvis se i arbejdsbogen "Fun and Games", som blandt andet benytter sig af sang, tegning, tale, læsning, skrivning og lytning. Alle instruktioner til arbejdsbogen er på engelsk til dette klassetrin, hvilket jeg ser som en fordel. Desuden giver arbejdsbogen god mulighed for pararbejde og indsamling af materiale til elevens egen portfolio.

Det er på bedste vis lykkedes for forfatterne at imødekomme de fire centrale kundskabs- og færdighedsområder i Fælles Mål, så læreren skulle hermed kunne opnå de foreskrevne trinmål efter 4. klasse. Det er for eksempel meget interessant, at materialet inddrager elementer fra hindukulturen, som er meget fremherskende i Storbritannien.

Hvis du ønsker en nøjere beskrivelse af materialets idegrundlag og pædagogiske hensigter, kan det anbefales at anskaffe sig lærervejledningen. Denne indeholder desuden en nøje gennemgang af hvert kapitel, arbejdsark, kortspil, lækre papirdukker og et kort over London. Dette kort, som eleverne garanteret vil nyde at gå på opdagelse i og sammenligne med det rigtige London, viser både sande og opdigtede lokaliteter.

Formodentlig vil fantasygenren med dens blanding af noget imaginært og realistisk stadig kunne appellere til børn i 4. klasse, men hvis forlaget påtænker at udvide serien til 5. klasse, tvivler jeg på, at personkredsen og emnevalget kan blive ved med at interessere.