Lærere vil være bedre seksualvejledere

Ni ud af ti lærere er ikke tilfredse med den måde seksualvejledningen i skolen fungerer på, viser ny undersøgelse fra foreningen Sex og Samfund.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne ved for lidt om nye præventionsformer, de efterlyser opdaterede undervisningsmaterialer og underviser for lidt i faget.

Det er nogle af de resultater, man kan finde i foreningen Sex og Samfunds kortlægning af seksualvejledningen i folkeskolen.

"Selvom om seksualvejledningen har været obligatorisk siden 70'erne, er der ingen faglighed i seksualvejledningen. Den er ikke blevet understøttet af læreruddannelsen, efteruddannelse eller på de enkelte skoler. Hele fagligheden omkring det at give god seksualvejledning skal bygges op", siger sekretariatschef i Sex og Samfund, Bjarne Christensen.

Han mener, at det er vigtigt, at lærerne bliver bedre til at dele ud af deres egne gode erfaringer med vellykket seksualundervisning, og at de også bør invitere andre til at varetage seksualvejledningen. Sex og Samfund har netop lavet en strategi for bedre seksualvejledning. Her kan både lærere, skoleledere, kommuner, seminarier, forældre, elever, forskere og sundhedsstyrelsen få gode råd til, hvad der skal til for at sikre eleverne en bedre seksualvejledning.

Et overraskende resultat i undersøgelsen er, at to ud af tre lærere mener, at det er en myte, at det er vanskeligt at undervise i seksualvejledning.