KL , DPU og flere CVU'er blandt finalisterne i test-udbud

Kommunernes Landsforening KL er medlem af et af de tre konsortier, der er valgt til at give tilbud på de nye nationale test til folkeskolen. KL er gået sammen med DPU og to CVU'er. De skal konkurrere mod firmaerne Cowi og Schultz Information.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I alt seks firmaer/konsortier anmodede før sommerferien om at blive prækvalificerede i EU-udbuddet af 'Fremme af evalueringskulturen i folkeskolen', som altså blandt andet omfatter de nye obligatoriske test. Tre konsortier er udvalgt til at aflevere tilbud på opgaven senest den 15. august. Det er

* Cowi a/s med underleverandørerne @ventures, Kompetencecenter for e-læring ved Århus Købmandsskole, CSC Danmark, Gyldendal Uddannelse, JCVU, Syddansk Universitet, Knowledge Lab og Public Communication

* Et konsortium bestående af DPU, CVU København og Nordsjælland, CVU Nordjylland, AKF, SFI, KL og Deloitte med underleverandøren Amtscenteret for Undervisning Frederiksborg Amt

* J.H. Schultz Information A/S med underleverandørerne Kraks Forlag A/S, Kroghs Forlag A/S, CVU Sønderjylland og Schultz Public

Udover de it-baserede nationale test, som er den del af regeringsgrundlaget, omfatter opgaven også it-test af tosprogede børns danskkundskaber, sprogscreeningsmaterialer til tosprogede, informationsmaterialer om evaluering og en bredt anlagt offentlig kampagne til fremme af evalueringskultur i folkeskolen.

"Jeg synes, det er nogle spændende samarbejdspartnere, der har fundet sammen, og jeg er meget tilfreds med, at konsortierne er blevet så brede", sagde undervisningsminister Bertel Haarder ved præsentationen af de tre udvalgte konsortier. "Opgaven med at udvikle test og fremme evalueringskulturen i folkeskolen er jo særdeles stor og kompleks. Den kræver en lang række af kompetencer fra opgaveløserens side de skal ikke alene have forstand på test og evalueringer, men også på for eksempel pædagogik, it og udarbejdelsen af kampagner. Derfor kræver opgaven, at den varetages af et stærkt konsortium, der er bredt funderet".