Haarder: Nationale test, der måler det rigtige

Undervisningsminister Bertel Haarder gav i det åbne samråd om Pisa-undersøgelserne professor Christen Sørensen ret i, at der ikke er i Pisa-rapporterne er belæg for beslutningen om at indføre obligatoriske nationale test. Det er regeringens valg.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Man kan ikke læse i Pisa-rapporten, at der skal flere test til. Det er regeringen, der har valgt at det er denne måde der skal følges op på", siger Bertel Haarder.

"Vi vil give lærerne en mulighed for at bruge det her som et evalueringsværktøj, så de klart kan se om eleverne kan det de skal", siger undervisningsministeren.

Han afviste Christen Sørensens forslag om at nedsætte en kommission, der skal undersøge skolens forhold og komme med forslag til, hvordan folkeskolen kan sikre eleverne de bedst mulige forudsætninger for at klare sig videre i livet.

"Vi vil godt lære af kritikken, men lad os nu droppe forsvarsparaderne. Jeg ser frem til en god dialog med alle skolens parter", siger Bertel Haarder.

SFs Anne Baastrup spurgte Haarder, hvordan han vil sikre, at undervisningen ikke retter sig imod at svare rigtigt i de nye nationale test.

"De her test vil blive udarbejdet, så de så vidt som det overhovedet er muligt måler det rigtige, nemlig måler på, om eleverne kan bruge det, de har lært. Jeg tror, du undervurderer kvaliteten at det arbejde, som ministeriet er i gang med i dialog med lærere rundt om i landet", sagde Haarder.

En dansk Pisa

Hun spurgte også til logikken i, at Haarder på den ene side fremhæver kommunernes ejerskab til skolen og på den anden side lægger vægt på, at testene skal være statslige:

"Hele fidusen med testen er jo, at de er statslige. Derved bliver de jo et redskab til at sammenligne den enkelte skole med skoler andre steder i landet. På en vis måde bliver de en slags dansk Pisa, for det er det samme vi opnår. Men især skal testene være et redskab for lærerne", understregede Bertel Haarder.

Efter samrådet spurgte Folkeskolen.dk ministeren, om det er meningen, at testresultaterne fra de enkelte skoler skal sammenlignes.

"Nej, det står jo klart udtrykt i regeringsgrundlaget, at der hverken skal ske offentliggørelse af testresultater for den enkelte elev eller for den enkelte skole. Men den enkelte lærer vil få mulighed for at sammenligne sine elever med et nationalt niveau", sagde han og afviste, at sammenligningen med Pisa betød, at de danske nationale test skal munde ud i ranglister.

"Men vi skal i gang med en pædagogisk proces i Danmark, ligesom den spændende pædagogiske proces i Pisa-samarbejdet".