Debat

3 grunde til at folkeskolen er brudt sammen

Jeg har arbejdet som ufaglært pædagogmedhjælper, lærervikar og støttelærer i 11 år. Dette oplæg er kopieret fra min facebook.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

3 grunde til at folkeskolen er brudt sammen:

1. Antorini-reformen.

Før reformen kunne lærerne frit disponere over deres forberedelse og de havde meget af den. Det betød at man kunne forberede sig, som man havde lært det på seminariet. Man kunne komme i dybden med stoffet og planlægge lange forløb i ud i fremtiden. Derudover havde lærerne meget mere overskud, sikkert fordi de blandt andet kunne hente deres børn og handle ind tidlig på dagen. Man skulle ikke stresse over at rette stile, for det brugte man søndagen på. Men den tid er væk. I dag er lærerne presset ind i små halvfærdige rum, der er blevet bygget i sommerferien. Her sidder de som sild i en tønde i deres pauser og mellemtimer og forbereder sig. Og det kan være hårdt at gå direkte ind og forberede sig, hvis der har været rigtig meget uro og støj i den klasse, man lige har undervist i. Derudover er der så mange ting unødvendige ting der skal dokumenteres, at man føler sig overvåget og som om systemet ikke har tillid til en. Ja, og så tager det jo også tid fra forberedelsen. Med andre ord har Antorini-reformen lavet lærerjobbet om fra at være en livstil til et røvsyg industri-job.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

 2. Skærmafhængighed.

Skolen er ikke kun udfordret pga inkompente neoliberalistiske politikkere. Skolen er også udfordret af den nye teknologi, som alle andre steder i samfundet også er. Men i skolen er det særlig slemt, tror jeg. For her er det nemlig børn, der bliver påvirket. Jeg er overbevidst om at smartphones, med deres 1000 forskellige apps, youtube-videoer med ekstremt pervers adfærd vist i compilationsvideoer klippet sammen i et epilepsi-frembringende tempo og sociale medier fyldt med stand uppere og musikkere, der konstant snakker om pikke og patter, gør at vores børns koncentrationsevne bliver væsentligt forringet. Det er klart at hende den stressede historielærer bliver uinteressant, når man har PewDiePie og et screenshot af Medinas cameltoe liggende i lommen. Børn er blevet skærm-junkier og når man tager en børnejunkies fix væk, reagerer de på det ved at larme og provokere helt ustyrligt.

 3. Maskulin forsømmelse.

80% af lærerstanden er kvinder. Kvinder kan meget, man de kan ikke opdrage alene. Der har de danske mænd fejlet fuldstændigt. Og kvinderne har presset citronen for hårdt. I dag er det blevet sådan, at det er kvinden der bestemmer hvordan deres børn skal opdrages. Det er også hende, der alene har defineret reglerne i statsamtet. Kvinder er pr. defination meget mere empatiske end mænd er. Kvinden er bange for at skade barnet, hvis barnet ikke får lov til opfører sig/udtrykke sig, som det har lyst til. Kvinder kan ikke sætte grænser, på samme måde som mænd kan. Derfor er børn i dag blevet til små konger og dronninger, som bestemmer alt i famillien. Og den adfærd tager de med sig i skole. De tror verden drejer rundt om dem og at de kan forhandle sig ud af alle situationer. Det er på tide Danmarks mænd slår i bordet og tager deres konge-troner tilbage. Og altså, det er børn, vi skal tage den tilbage fra, det er ikke engang drager, som i eventyrene. Det burde være en overkommerlig opgave. Ja, det kræver helt sikkert, at nogle forkælede børn, vil føle noget bliver taget fra dem. Men de skulle aldrig have haft den magt, til at begynde med, så det må være sådan.