Statsministeren fortsætter opgør med 'rundkredsene' i skolen

Indlæring af faglige færdigheder er blevet nedprioriteret til fordel for at sidde i rundkreds og spørge, 'Hvad synes du selv?'. Statsminister Anders Fogh Rasmussen fortsatte i sin åbningstale opgøret med, hvad han har kaldt 'rundkredspædagogikken'.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I skolerne er de faglige krav blevet slækket. Måske af frygt for, at kontante faglige krav ville være til ugunst for de svageste", sagde Anders Fogh Rasmussen i det afsnit af åbningstalen, der handlede om uddannelse.

"De svageste elever er blevet ladt i stikken. Og danske skoleelever klarer sig dårligere end elever i andre lande på en række afgørende punkter. Der er kun én vej fremad. Vi skal til at oppe os. Vi skal simpelthen være endnu dygtigere. Vi skal højne de faglige krav over alt i uddannelsessystemet", sagde Anders Fogh Rasmussen og understregede, at paratviden er nødvendig, men at man har kastet vrag på paratviden i tre årtier:

"Det er som om indlæring af faglige færdigheder er blevet nedprioriteret til fordel for at sidde i rundkreds og spørge, 'Hvad synes du selv?'. Det kan være udmærket at sidde i rundkreds og diskutere og føre en samtale med hinanden. men den første forudsætning for at føre en meningsfyldt samtale er altså, at man ved, hvad man snakker om. Hvis ukvalificerede meninger bliver lige så gangbare som kvalificeret viden, så ender det alt sammen i tomhed og dumhed", sagde statsministeren og understregede, at målet ikke er 'sort skole': "Vi skal tværtimod have en levende skole med børn og unge, der kan tænke selv, danne sig holdninger og kommunikere. Men også ved, hvad de snakker om".

Anders Fogh fremhævede de gennemførte reformer af folkeskolen, gymnasiet, erhvervsskolerne og universiteterne og beslutningen om at belønne gymnasieelever for at vælge ekstra fag på højt niveau.

Powered by Labrador CMS