Flygtninge
0   78

Nekrolog: Henrik Bang Pedersen brændte for at give flygtningebørn den bedste skolegang

Skoleleder Henrik Bang Pedersen er død af corona i en alder af 66 år. Han var flygtningebørnenes skoleleder og gjorde en uvurderlig indsats for børnene på Røde Kors’ asylcentre, lyder det fra organisationen.

Mandag den 29. marts døde den 66-årige leder af Røde Kors Asylskolen i Jelling, Henrik Bang Pedersen, af corona, som han blev smittet med for halvanden måned siden. Det har udløst stor sorg i Røde Kors, og ikke mindst i organisationens asylcentre, hvor han har været bannerfører for det pædagogiske arbejde med flygtningebørnene siden 2006.

Ved sin død var Henrik Bang Pedersen skoleleder for asylskolen i Jelling, hvor han startede sin karriere i 2006.

"Henrik var en fantastisk humanist og et fantastisk menneske. Han var dybt engageret og elskede arbejdet med børnene. Han ville altid barnets bedste", fortæller skoleleder i Røde Kors Sjælland, Niels Henning Hansen, til folkeskolen.dk

Henrik Bang Pedersen blev i 2015 faglig leder af Pædagogisk Enhed i Røde Kors' asylafdeling og blev især kendt for sin store indsats i forbindelse med forskningsprojektet 'Pædagogik for flygtningebørn', der blev til i et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, RUC og Røde Kors - og for første gang beskrev de pædagogiske principper omkring arbejdet med flygtningebørn i både børnehave og skole.

Artiklen fortsætter under banneret

Dengang var der 22 ledere af pædagogiske enheder, dvs. børnehaver/ klubber og asylskoler, og det lykkedes Henrik Bang Pedersen at få alle til at gå i samlet flok i forhold til det pædagogiske arbejde med de mange asylbørn, som kom fra vidt forskellige lande.

"Jeg har aldrig mødt en leder, som var så positiv, optimistisk og så anerkendende som Henrik. Han fik samlet os alle, og han gjorde os meget motiveret", fortæller Niels Henning Hansen, som arbejder på Røde Kors skolen i Lynge.

De syv pædagogiske principper er stadig er asylskolernes udgangspunkt for al pædagogisk arbejde, og bliver også brugt af kommuner og andre, som arbejder med flersprogede børn.

"Ingen, der kendte Henrik Bang Pedersen i hans daglige virke, kunne være i tvivl om, hvad det var, han brændte for: Det var børnene, og deres naturlige lyst til at lære og lege. At arbejde lige netop i dét felt på et asylcenter med en evigt skiftende gruppe af børn fra al verdens kulturer, kræver noget ganske særligt. Det havde Henrik Bang Pedersen. Han havde et særligt blik for børnene og kunne møde dem med alt det, som lige præcist dét barn eller dén unge havde brug for - med oprigtig nysgerrighed, respekt, omsorg, livsglæde og støtte", skriver asylchef i Røde Kors, Anne la Cour, i et mindeord til medarbejderne.

Asylpædagogikkens syv principper

Det overordnede formål med pædagogikken er at bidrage til, at børnene igen får lyst og evne til at lære nyt, hvilket er helt afgørende for, hvordan de siden hen klarer sig. Det er en pædagogik, der skal styrke og forberede børnene på fremtiden, uanset om de bliver i Danmark eller ej. Håndbogen er et resultat af et samarbejde mellem Roskilde Universitet, Københavns Professionshøjskole og Røde Kors.

 

Princip 1: Gribe nuet og skabe forudsigelighed

Princippet handler om at skabe forudsigelighed gennem daglige strukturer. Strukturer kan være med til at skabe tryghed for børn, der befinder sig i en kaotisk situation præget af forandringer. Samtidig er det vigtigt at kunne gribe nuet og improvisere med udgangspunkt i børnenes aktuelle virkelighed.

Princip 2: Arbejde med erfaringer

Der tages afsæt i børnenes erfaringer i pædagogiske forløb ved at lade deres interesser og nysgerrighed være med til at definere de aktiviteter, der iværksættes. Når børnene får mulighed for at bidrage til indholdet i et læringsforløb, vil deres motivation ofte stige. Som medskabere får de mulighed for at engagere sig aktivt.

Princip 3: Mangfoldige arbejdsformer

Princippet opfordrer til at være fleksibel i måden, man arbejder med forskellige emner på. Det kan ofte være en god idé at arbejde projektorienteret, når man inddrager børnenes egne erfaringer i undervisningen eller i de pædagogiske aktiviteter.

Princip 4: Kulturel relevant pædagogik

Princippet sigter mod at skabe en øget interkulturel forståelse og gensidig respekt. Det kan gøres ved at styrke børnenes evner og motivation til at udveksle kultur og løse konflikter. Princippet handler også om at udvikle mangfoldig pædagogik og undervisning, som børnene kan genkende sig selv i, så deres viden kan blive en faglig ressource.

Princip 5: Myndiggørende pædagogik

Myndiggørende pædagogik handler om at anerkende børn som individer og give dem lige muligheder for at udfolde sig i demokratiske rammer.

Princip 6: Sproglig diversitet

Sproglig diversitet handler om at anerkende og udvikle børns modersmål samtidig med, at der arbejdes mod et mål om at lære alle børn dansk. Dette princip er samtidig et godt eksempel på, at undervisningen skal afspejle børnenes situation og behov, som for eksempel at prioritere modersmål og engelsk i perioder med mange familier, der ikke får opholdstilladelse i Danmark.

Princip 7: Forældresamarbejde

Princippet handler om at anerkende forældrenes rolle i forhold til børnenes trivsel og støtte dem i at blive gode forældre i Danmark. 

Kilde: Pædagogik for flygtningebørn, en håndbog, 2017. Røde Kors

"Henrik havde en unik evne til at omsætte stor faglig viden og indsigt på en let og legende måde. På skolen i Jelling kendte både kolleger og børn ham som en kærlig, engageret og ikke mindst musikalsk skoleleder, der nød at gribe saxofonen og løfte stemningen blandt børnene ved at give et lille nummer. Henrik elskede børnene, og de elskede ham. Vi kommer til at savne ham i Røde Kors. Og det gør børnene også", skriver Anne la Cour videre.

Henrik Bang Pedersen blev 66 år, og efterlader sig sin hustru gennem 44 år, Kirsten Elisabeth Madsen, som til Vejle Amts Folkeblad fortæller, at hendes mand ikke befandt sig i risikogruppen, men var rask og røring, så "hans alvorlige sygdomsforløb og død er en sørgelig påmindelse om Covid-19-pandemiens alvor".

Henrik Bang Pedersen var uddannet folkeskolelærer, og mens han læste på seminariet i Silkeborg, mødte han Kirsten, som han dannede par med resten af livet. Parret bosatte sig i Bryrup og arbejdede på forskellige skoler i det midtjyske. Henrik Bang Pedersens sidste post i Folkeskolen blev som skoleleder på Klovborg Skolen, der lukkede i 2004 og blev til en friskole.  

Det førte Henrik Bang Pedersen til Røde Kors' asylcenter i Jelling i 2006, hvor han blev ansat som skoleleder og altså var til sin død mandag den 29. marts. Røde Kors holdt en mindehøjtidelighed ved Center Jelling samme dag, som Henrik Bang Pedersen blev bisat.

Også Røde Kors' øverste chef, generalsekretær Anders Ladekarl, er dybt påvirket af tabet og skriver i et mindeord på Facebook blandt andet:

"I dag blev dagens Covid-19 dødstal ikke bare et nummer. Det blev en kær og værdsat kollega, der blev endnu et offer for pandemien. Vi har mistet en kær kollega. Det er helt uvirkeligt og uforståeligt. Vi vil savne ham dybt, og det vil børnene i skolen på Center Jelling også".

Ud over sin hustru efterlader Henrik Bang Pedersen sig to sønner, svigerbørn og tre børnebørn. Han blev bisat fra Bryrup Kirke onsdag den 7. april.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
867 andre er allerede tilmeldt