Sociale medier
0   8

Nyt undervisningsforløb skal få elever til at tænke, før de deler

Umbrella-sag og ophavsrettigheder. De digitale indfødte deler digitalt indhold, som kan få dem selv eller andre i problemer. Kulturministeriet står bag et nyt undervisningsmateriale, som skal få eleverne til at forstå konsekvenserne.

'Samtykke' og 'ophavsret' er begreber, der ligger meget langt fra den gennemsnitlige skoleelevs bevidsthed. Men de skal faktisk spørge om lov, inden de poster et billede af bedstevennen på sociale medier, og de skal forstå, at der er nogle der har rettighederne til den musik, de gerne vil lave en video til. Det gør alt for få.

Fakta om Del - med omtanke

● Målgruppe: 5., 6., og 7. klassetrin

● Fag: Dansk og teknologiforståelse

● 4-6 undervisningslektioner

Derfor har Kulturministeriet, UBVA og RettighedsAlliancen i samarbejde med undervisningsforlaget Alinea udarbejdet det digitale undervisningsforløb 'Del - med omtanke' til folkeskolens 5.- 7. klassetrin. Forløbet giver eleverne viden og værktøjer til at passe på sig selv og andre, når de færdes på nettet. Med andre ord lærer de at tænke sig om, før de deler. Eleverne lærer blandt andet hvorfor det er ulovligt at udstille andre på internettet uden at spørge om lov, og de skal selv producere et værk og sætte klare retningslinjer for, hvordan det må deles.

Eleverne møder også en rapper, en skuespiller, en forfatter og en YouTuber, der fortæller om, hvordan det føles at få misbrugt sit indhold, og hvor afhængige de er af, at deres rettigheder respekteres.

Kulturministeren bakker op

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er helt afgørende med en tidlig indsats, når vi skal gøre eleverne i stand til at passe på sig selv og hinanden. Det er den tidlige forståelse for internettets dynamikker, som bidrager til et trygt og lovligt internet", siger kulturminister Joy Mogensen om initiativet.

"Jeg er derfor meget positiv over, at 'Del - med omtanke' allerede er blevet godt modtaget på skolerne, og at det har vist gode resultater i form af øget bevidsthed om ophavsret og rettigheder. Jeg glæder mig meget til at følge projektets videre færd".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
701 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.509 andre er allerede tilmeldt