Anmeldelse Skoleledelse
6   30

Rette ledelse på rette niveau

Sammenhængende og vidende ledelsesbog går langt dybere end indholdstomme konsulentøvelser.

Sammen om læring

Fakta


Titel
Sammen om læring

Forfatter
Kim Martin Nielsen

Pris
300

Sider
130

Forlag
Dafolo

Leadership pipeline handler om, at ledelsesopgaven må forstås ud fra, hvilket ledelsesniveau man er på. Er man leder af medarbejdere (afdelingsledere) ?Leder af ledere (skoleledere)? Eller er man skolechef eller direktør? Sigtet er, at man mellem de forskellige niveauer får forventningsafstemt, hvem der gør hvad. Hvem har hvilke opgaver, ansvarsområder og roller? Man får desuden et fælles sprog, og man får skabt større sandsynlighed for sammenhæng mellem de enkelte niveauer.

Artiklen fortsætter under banneret

Begrebet leadership pipeline kommer egentlig fra den private sektor, fra store firmaer som de udenlandske Generel Motors og Microsoft og de danske firmaer Mærsk og Vestas. De senere år har leadership pipeline også haft sit indtog i den offentlige sektor, herunder skoleområdet. Leadership pipeline bliver i en skolekontekst til learning pipeline, hvilket forklares af forfatteren i et særdeles veloplagt og godt første kapitel. I samme kapitel redegøres der også for bogens teorigrundlag, som ud over leadership pipeline er versatil ledelse og competing values framework.

Versatil ledelse handler om evnen til at se forskellige ledelsesstile som komplementære og kunne skifte effektivt mellem dem. Det betyder, at man som leder skal evne på samme tid både at være styrende, når det påkræves, og støttende, når det påkræves. Der er tale om en både-og-ledelse, hvor et andet ledelsespar er at være en strategisk leder og at være en operationel leder. Kunsten er at mestre begge dele og dernæst vide, hvornår man skal hvad.

Competing values framework handler også om både-og-perspektivet, da det går ud på at fokusere på at integrere værdier, der umiddelbart kan virke konkurrerende.

Det er en klar styrke ved bogen, at den dels er så forankret i dette tredelte teorigrundlag, dels er meget konkret og praksisrettet. For eksempel slutter hvert kapitel af med en positiv og en negativ case om kapitlets emne, typiske faldgruber og refleksionsspørgsmål. Hele bogen slutter af med et interview med en skolechef og en skoleleder om deres kommunale erfaringer med learning pipeline. Kapitel fem om direktørens rolle vinder også indsigt i praksis ved at have Martin Østergaard, direktør i Aarhus Kommune, som medskribent.

Bogen udmærker sig også ved, at den ikke er en lind strøm af neutrale indholdstomme procesøvelser, som metodeformalistisk hævdes at kunne bruges, uanset om emnet er evalueringskultur, professionelle læringsfællesskaber eller noget helt tredje, som er oppe i tiden. Det er befriende, at denne bog faktisk er vidende og tager forholdet mellem stoffet og metodikken (øvelserne) alvorligt. Det viser en forfatter med teoretisk overblik og praktisk indblik med baggrund i årelang erfaring, hvilket er tydeligt bogen igennem eksemplificeret med et citat som dette: Ved i højere grad at have blik for interne læreprocesser mindskes de udfordringer omkring transfer, der opstår i kølvandet på eksterne kurser og uddannelsesmuligheder”.  Der advokeres her overbevisende for en professionalisering af de interne hverdagsdialoger igennem for eksempel Viviane Robinsons ”open-to-learning”-dialoger, teamudviklingssamtaler og medarbejderudviklingssamtaler med mening.

Bogens opbygning er endvidere eksemplarisk i forhold til emnet om sammenhæng mellem ledelsesniveauerne, idet bogen er bygget op om en ledelseskædelogik med kapitel to om at være leder af medarbejdere, kapitel tre om at være leder af ledere, kapitel fire om at være skolechef og kapitel fem om at være direktør. Denne opbygning lykkes virkelig godt og giver netop sammenhæng. Bogen kan med fordel læses af alle de forskellige ledelsesniveauer – og gerne sammen, så man får endnu mere indsigt i hinandens opgaver og ikke mindst snitfladerne mellem ledelsesniveauerne.

De mange spændende temaer, der tages op, er blandt andet tillid, effektive ledergrupper og implementering, hvor den løbende kommunikation under implementeringen er endnu vigtigere end kommunikationen forud for implementeringen.

Desværre er bogen dyr – 300 kroner for 130 sider? Det må være en fejl.

Bogen handler om rette ledelse på rette niveau – så enkelt kan det skrives, og lige så svært er det at udøve. Bogen bør købes, men sørg for at få rabat!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ