Faglig fuser
1   21

Lærere: Sådan skal vi skære i fagene og gøre skoledagen kortere

Den understøttende undervisning og lektiehjælpen skal lade livet, hvis det står til lærerne, viser Folkeskolens undersøgelse. Men også dansk og kristendomskundskab er blandt de fag, som lærerne mener, man kan spare på for at gøre skoledagen kortere.

Hvis det stod til lærerne, kunne man helt fjerne både den understøttende undervisning og lektiehjælpen i skoletiden. Det står klart i Folkeskolens webundersøgelse. Derudover peger lærerne også på dansk, kristendomskundskab og håndværk og design som fag, hvor man godt kunne skære en smule i timetallet.

"Måske kunne man skære lidt i den reelle danskundervisning og sørge for at implementere læsning og skrivning i nogle af de praktiske fag", skriver en lærer i undersøgelsen, mens en anden lærer byder ind med et andet konkret forslag:

"Skær i kristendomskundskab. Jeg synes, det er til grin, at eleverne har mere kristendomskundskab end naturfag i løbet af folkeskolen, så skær i det, især i indskoling og mellemtrin".

Andre peger på engelsk som et oplagt sted at spare på undervisningstimerne, og en lærer skriver blandt andet i undersøgelsen, at "engelsk ikke er nødvendigt i indskolingen".

Artiklen fortsætter under banneret

Omvendt er der også nogle fag, som lærerne mener skal undgås, hvis sparekniven skal svinges. Færrest lærere peger på at reducere antallet af timer i samfundsfag, historie og naturfagene. Fra en lærer i undersøgelsen lyder dommen:

"Jeg kan ikke se, hvordan man skal kunne undervise mindre i naturfag. Så ville der ikke være tid tilbage."

Den helt stor spareøvelse

OM UNDERSØGELSEN

I december satte Folkeskolen en undersøgelse i gang på folkeskolen.dk og Facebook blandt lærere i hele landet. Undersøgelsen skulle give svar på, hvordan folkeskolereformen opleves ude i undervisningslokalerne på de enkelte fag, og hvilken betydning den har haft for lærernes dagligdag og undervisning.

971 lærere har svaret på spørgeskemaundersøgelsen i løbet af slutningen af december 2020 og start januar 2021. I undersøgelsen er alle fag, klassetrin og 95 at landets 98 kommuner repræsenteret.

På folkeskolen.dk_fagligfuser kan du læse mere om, hvordan reformen har påvirket fagene, eleverne og lærerne.

Der er også en del lærere i undersøgelsen, der peger på andre løsninger på problemerne med de lange skoledage. De mener ikke nødvendigvis, at den rigtige vej til kortere dage for dem selv og eleverne er at skære i de enkelte fag. Fra en lærer lyder det i undersøgelsen:

"Det er jo virkelig svært, men man må tage lidt fra alle fag!"

En anden peger på, at man bør kigge kravene for fagene efter i sømmene:

"Jeg synes, at alle fag generelt er presset med at skulle nå pensum. Så det er pensum, der er udfordringen".

Og en tredje lærer peger på en helt anden omstrukturering af skolen:

"Det handler måske ikke så meget om at skære i fag, men om at organisere skolen anderledes. Flere projekter, flere fagdage, flere sammenhængende forløb i stedet for skift og skift og skift", lyder det fra læreren i undersøgelsen.

Lærernes top ti

Folkeskolen har talt med en række lærere, der mener, at nogle fag godt kan undvære flere timer end andre. Og i den kommende uge kan du på folkeskolen.dk læse deres bud på, hvordan skoledagen kan gøres kortere.

Du kan blandt andet møde Tenna Bay, som mener, at tysk helt kan fjernes fra skemaet. Eller læse Mads Kofods bud på, hvordan man kan spare på kristendomskundskabstimerne, og så skal du læse, at nogle synes, at reformen har påvirket de praktisk-musiske fag så negativt, at deres eksistens bør tages op til revision.

Følg med på folkeskolen.dk i den kommende uge og deltag i debatten.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.493 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.073 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.582 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.500 andre er allerede tilmeldt