Anmeldelse Matematik mellemtrin
0   20

Nul huller - eller ...

Det er vigtigt, at elever med matematikvanskeligheder får disse afdækket og afhjulpet i videst muligt omfang. Her kan det nu komplette sæt vejledninger om matematikhuller gøre god fyldest i hele grundskoleforløbet.

Matematikvanskeligheder på mellemtrinnet

Fakta


Titel
Matematikvanskeligheder på mellemtrinnet

Forfatter
Lea Lindenskov, Peter Weng

Pris
475

Sider
130

Forlag
Dansk Psykologisk Forlag

"Matematikvanskeligheder – Tidlig intervention" udkom i 2013, og "Matematikvanskeligheder på de ældste klassetrin – Kortlægning og undervisning" fulgte i 2016. Med den nys udgivne "Matematikvanskeligheder på mellemtrinet – Kortlægning gennem samtale" foreligger et komplet sæt materialer beregnet til at afhjælpe elevers vanskeligheder med de såkaldte matematikhuller.

Artiklen fortsætter under banneret

I bogens meget grundige indledning kunne et par kapitler nok undværes, mens andre klart er must read. Således kapitlerne om samtale i matematikundervisningen, henholdsvis matematik i grundskolen. I sidstnævnte beskrives lærerens rolle i dag: ”… at få den enkelte elev engageret i arbejdet med matematik, fordi eleven finder arbejdet meningsfyldt og interessant”. Dette stiller krav til læreren, der som et minimum skal være linjefagsuddannet. Det er yderligere nødvendigt, at ”læreren … udvikler sig gennem efteruddannelse og deltagelse i udviklingsarbejder …”. En interessant pointe er det også, at algebra som matematikkens sprog med fordel kan (bør) inddrages allerede på begyndertrinnet.

I kapitlet om regnehuller og matematikvanskeligheder beskrives handlemulighederne, når ”hullet” er opstået: fylde op, lægge bro hen over eller gå udenom. Yderligere får vi i "Hjælp til at lære matematik?" en redegørelse for brugen af digitale værktøjer og konkrete materialer i undervisningen. Vigtigt er det her, at konkrete materialer netop ikke skal erstatte abstraktionen, men tværtimod være en hjælp til denne.

Fra "Lærer-elev-samtaler om matematik": ”… det (er) godt selv (som lærer) at have en forståelse af, hvad matematik er …”. Således oplyst går man videre med fire problemstillinger til brug for den indledede samtale med eleven. Påstanden om, at sværhedsgraden hele vejen spænder fra 1. klassetrin til 10. klassetrin, må her stå for de to forfatteres egen regning …

Efter kopisider med informationstest (spørgsmål og samtaleopgaver) følger kapitlet om kortlægning af matematiske kompetencer, ligesom arbejdet med indikation af eventuelle regnehuller inden for tal og algebra, geometri og måling samt statistik og sandsynlighedsregning vies hver sin meget fyldige gennemgang. To tanker er nærliggende: "Jamen, hvordan får man/læreren overhovedet tid til at gå så meget i dybden med bare ganske få elever" og "Hvis indikationen virkelig gennemføres med op til fjorten opslag per stofområde, så kan man vel finde huller hos hvem som helst?"

Ovenstående indvending skulle dog nødigt afholde nogen fra at gå i gang og nå så vidt, som resurserne tillader. Det er aldrig for sent at få en lykkelig matematikbarndom, og nærværende materiale skubber ligesom sine to forgængere i den rigtige retning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.034 andre er allerede tilmeldt