Bachelorprojekt

Hverdagssamtaler kan være en måde at åbne dialogen, men det er også vigtigt at kunne acceptere og tale om de svære følelser og om den afdøde, siger Emma La Cour

Bachelor: Vi skal ikke kun tale om sorg, når en elev har mistet en forælder

Sorg og tab kan være svært at tale om. Det påvirker alle i klassen, når døden kommer tæt på, så lærere skal vide, hvordan de støtte elever, der er i sorg. Men emnet skal også tages op i den almindelige undervisning skriver Emma la Cour.

Publiceret

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer ogoffentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og debedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Seindstillingsskema og tidsfrist på sitet. 

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer,undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år treprojekter, der tildeles priser. Læs om formålet og sedommerkomiteerne på skærmen. 

Lærerprofession.dk drives ifællesskab af professionshøjskolerne ogfagbladet Folkeskolen / folkeskolen.dk.

Det støttes af LB Forsikring, Akademisk Forlag, GyldendalUddannelse, Hans Reitzels Forlag, Kähler Design ogSinatur-hotellerne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1400 skolebørn mister hvert år en far eller en mor. Ifølge Danmarks Statistik lever 12.000 skolebørn lever med tabet af en forælder, og det svarer til et gennemsnit på seks-syv børn per skole. De fleste lærere vil i løbet af deres karriere enten komme i kontakt med elever, der mister en forælder, eller have kolleger, som står over for arbejdet med elever i sorg, skriver Emma Boch la Cour i sit professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen ved Københavns Professionshøjskole.

 

Nedbryde tabuer

Lærerne oplever, at der er tabuer omkring sorg, som det er nødvendigt at nedbryde. En af de interviewede havde selv mistet en forælder i studietiden.

"Jeg oplevede at folk havde megasvært ved at takle det. Så der bestemte jeg mig for, at hvis det nogensinde sker for elever, jeg har, så skal de bare ikke føle, det er noget, man ikke må snakke om".                               

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

"Jeg tror virkelig, der er en samfundsting i, at man skal få nedbrudt det her tabu, fordi det er så sindssygt. Alle mister på et tidspunkt, forhåbentligt ikke som børn, men jeg tror bare, det er vigtigt, at børn lærer, det er okay at snakke om", fortsætter hun.

Den tredje lærer fortæller, at hun har undervist om sorg og død selv om der ikke var elever, der var i sorg. " Det er mere, fordi jeg har besluttet, at det ikke skal være et tabu, at det også skal være et emne, vi tør berøre".

Da sorg en forudsætning ved den menneskelige tilværelse, kan det have stor værdi at man allerede i folkeskolen lærer at forholde sig til de følelser, der kan være knyttet til sorg og tab. "Sorg bør ikke være et emne, der kun tages op, hvis en elev mister, men i stedet et emne alle skal beskæftige sig med", skriver Emma La Cour i projektkonklusionen.

Læs hele projektet her:

Læs mere