Bachelorprojekt Dansk
0   35

Bachelor: Den populære serie 'Skam' har stort identitetspotentiale

BLANDT DE TRE BEDSTE I 2020 Læremidler overser tv-serien 'Skam's store identitetsdannende potentiale, siger Josephine Møllenbach.

Lærerstuderende Josephine Møllenbach oplevede en form for besættelse af tv-serien 'Skam', hvor fiktion og virkelighed smeltede sammen, og resulterede i en helt særlig følelsesmæssig og kropslig indlevelse. De elevinformanter hun interviewede til sit bachelorprojekt, havde præcis den samme oplevelse.

Derfor undrer det hende, at 'Skam' er blevet reduceret til analysefærdigheder og forståelse af nabosprog i de danskfaglige læremidler, hvor serien indgår.

"'Skam's sejrsgang hos unge og voksne afstedkom dens indtog i digitale danskfaglige undervisningsforløb fra Clio, CFU og Norden i Skolen. De fokuserer dog primært på nabosprog og intertekstualitet, og overser dermed seriens store identitetsdannende potentiale", siger Josephine Møllenbach i sit professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Vordingborg ved professionshøjskolen Absalon.

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet. 

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen. 

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af professionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen / folkeskolen.dk.

Det støttes af LB Forsikring, Akademisk Forlag, Gyldendal Uddannelse, Hans Reitzels Forlag, Kähler Design og Sinatur-hotellerne.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Mangfoldigt identitetsbillede

På baggrund af interviews med elever i en 9.-klasse, konkluderer hun, at serien er særligt kvalificeret til identitetsdannende arbejde i faget dansk. Blandt andet fordi serien både rummer det genkendelige og det fremmede, som tilsammen skaber en "god anderledeshed". Serien viser desuden et mangfoldigt identitetsbillede og benytter en særlig æstetik, som fremkalder kropslige og følelsesmæssige reaktioner.

"Fiktion som 'Skam' er en stemme blandt mange, når elever skal danne deres identitet. Dog peger elevinformanternes udsagn på, at serien er særligt kvalificeret til identitetsdannende arbejde. Gennem deres oplevelse med serien og dens tematisering af jeg/du-forholdet fremhæves både selvreferencen og horisontudvidelsen, der kvalificerer deres selvfordoblende adfærd ved at give eleverne mulighed for at træde ift. dem selv og blive klogere på egen og andres virkelighed. Det er vigtigt i identitetsdannelsen", siger Josephine Møllenbach.

Eleverne oplever, at serien viser en mangfoldighed af forskellige mennesketyper. En elev siger for eksempel:

"Der skal være plads til alle, og det synes jeg, man lærer i Skam. Det er også noget, de snakker meget om, at det er et stort samfund med mange forskellige mennesker, men alle skal kunne være her".

I den netbaserede serie har karaktererne instagram-profiler, som seerne kan følge sideløbende med serien. En elev fremhæver, at det skaber merværdi for hendes oplevelse, at det fiktive glider ind i den virkelige verden.

Langsom æstetik skaber indlevelse

Seriens særlige æstetik spiller også en stor rolle for elevernes indlevelse. Seriens langsomme tempo og fraværet af tale er ifølge eleverne ikke kedeligt. Pauserne og karakterernes mimik skaber i stedet et ekstra lag.

"Det giver eleverne mulighed for selv at skabe en narrativ sammenhæng mellem følelser og sindstilstande", siger Josephine Møllenbach.

En elev udtaler sig om tempoet: "Jeg viste nogle afsnit til min mormor, og så sagde hun sådan: 'Øj, der går da godt nok lang tid mellem, at de siger noget'. Men det er jo for at gøre den mere realistisk. Der er mange pauser, hvor der går rigtig lang tid, før den næste replik kommer. Det kan jeg meget godt lide".

En anden elev sætter ligeledes pris på det langsomme tempo:

"Det var virkelig lang tid, men man kedede sig ikke, når man så det, for man forstod jo godt, når man så det, hvad der skete, uden at der blev sat ord på det", siger eleven. 

Hvordan måler man dannelse?

Josephine Møllenbach stiller sig ikke blot kritisk over for det manglende fokus på identitetsdannelse i de lærermidler, Skam indgår i. Hun oplever, at der generelt er stort fokus på læse- og ortografifærdigheder i danskfagets læremidler, mens selvstændig tænkning og fortolkning nedtones. Tendensen kommer formegentlig af den øgede test-kultur. Hun stiller derfor spørgsmålstegn ved, om dannelse overhovedet er noget, der kan måles i nationale tests.

Læs hele projektet her:

What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail

Med SKAM får eleverne rødder og fødder

What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.287 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
366 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.278 andre er allerede tilmeldt