Lærer til lærer

Er du ny udlært lærer i indskolingen og panikker i lærermiddelvirvaret

Læremiddelanbefaling om sprogforståelse til indskolingen vedr. sprogforståelse og ordkendskab

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er du nyuddannet lærer i indskolingen, og leder du febrilsk efter det perfekte læremiddel til din undervisning i ordforråd og sprogforståelse? Eller har du blot brug for noget supplerende materiale, i tilfælde af du mod forventningerne køre et konstruktivistisk læringssyn, så byder dette læremiddel på et socialt operativt konstruktivistisk læringssyn.

”En på sproget” er en læremiddelserie fra 1-3 klasse, hvis evidens bygger på et forskningsprojekt om undervisning i ordtilegnelse ved center for læsning. Forskningsprojektet er lavet af forfatterne til læremidlet: Hanne Trebbien Daugaard og Anne-Mette Veber Nielsen. Forlaget er Gyldendal og dermed er læremidlet´s kvalitet pålideligt og dets anvendelighed er derfor troværdigt.

Læremidlet er gennemgående højstruktureret og består af lærevejledning, opgavebog og i-bog til alle klassetrin. Elevbogen kan nemt anvendes uden lærevejledningen, da den også indeholder en lille overskuelig lærevejledning nederst på hvert opslag. Progression er også indtænkt i forløbet gennem elevbogen, da elevernes ordforråd gradvist udvides i takt med progressionen i opgaverne. Ligeledes er der indtænkt muligheder for at komme hele vejen rundt om ordforrådsforståelsen via forskellige differentierede opgaver og forslag i lærevejledningen. Altså et helt gennemført fantastisk læremiddel, især for den ny udlærte lærer, der har mange andre opmærksomhedspunkter, der fylder i takt med at skulle skabe sig sin egen læreridentitet. Her kan du trygt tage dette læremiddel i hænderne og være sikker på ,at eleverne for en god start på begynderlæsningen og ordforståelsen.

I lærevejledningen ligger der ikke explicit FFM-mål, men de ligger implicit, så dette materiale lever op til professionskravene om relevant faglig viden, og derfor er dette materiale brugbart i forhold til folkeskoleloven om FFM- mål. Du kan finde målene til din undervisning på Emus’ portal.

Det eneste minus jeg kan se, er at I-bogen skal skolen tegne et abonnement til, for at få adgang via uni-login, således du kan anvende denne i undervisningen. I-bogen er med til at stillasere undervisningen så du slavisk kan gennemgå opgaverne på tavlen, hvilket er særdeles velegnet i indskolingen.

Det er meget vigtigt at du tager højde for i min anmeldelse at skal jeg ikke selv har afprøvet undervisningsforløbet, men har gennemarbejdet dele af det i en læremiddelanalyse i faget Dansk, i modulet sprog og genre. Dette er gjort ud fra en given modulopgave. Derfor er denne analyse ikke fyldestgørende, men blot en anbefaling fra en lærerstuderende.

Powered by Labrador CMS