Statistik på IT-anvendelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Undervisningsministeriets hjemmeside www.uvm.dkkan man også finde talgymnastik. En af de nyere publikationer hedder 'Undersøgelse af IT i folkeskolen', der er udsendt til alle folkeskoler, men skulle man have misset den, findes publikationen på adressen: www.gsk-fag.dk/it/tema.htm

En af de væsentligste konklusioner er, at 'der spores en vis sammenhæng mellem aktivitetsniveau og tilstedeværelsen af en IT-handlingsplan'. Man konkluderer videre, at af de skoler, som anvender IT i færrest undervisningssituationer, har 50 procent en IT-handlingsplan. På de skoler, som har en høj frekvens af IT-undervisningssituationer, har 80 procent en IT-handlingsplan. Tal og sproggymnastik på et højt plan fortæller med andre ord, at det er vigtigt, at man gør sig nogle overordnede tanker, før man kaster penge efter IT-udstyr og diverse IT-kørekort. Det er der næppe noget nyt i, men når man så samtidig kan læse af samme rapport, at der 'kun' anvendes syv timer per lærer per år på IT-uddannelse, kan det være svært at proppe konkret indhold i IT-handlingsplanerne.

Denne uges NETopNU er redigeret af

Jimmi Hansen og Christian Ravn

Powered by Labrador CMS