Motivationen for eleven skal være at lære nyt frem for at score højt i en test, understreger Jeanette Sjøberg.

Lærerforeningen: Sådan kan vi dæmme op for præstationsræset i skolen

Man kan faktisk ændre strukturen i den nuværende folkeskole, så skolen i højere grad bliver i stand til at sikre trivsel for alle elever og dæmme op for præstationsræset, mener Danmarks Lærerforening, som har 15 konkrete bud.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tidens perfekthedskultur er ikke opstået i skolen, men den viser sig i høj grad i elevernes måde at være sammen på og danne fællesskaber, skriver formand for DLF's undervisningsudvalg Jeanette Sjøberg i en kronik i Politiken i dag.

"Folkeskolen er en del af resten af samfundet, og i skolen har vi et ansvar for at sikre, at eleverne trives. Derfor er de unges perfekthedskultur også skolens ansvar".

Forskere: Skolens præstationskultur får børn til at gå ned 

Jeanette Sjøberg fremhæver, at skolen altid har brugt test, prøver og karakterer:

"Men omfanget af karakterer og tests i folkeskolen er øget gennem årene. I dag gives der karakterer i alle fag og i forbindelse med uddannelsesparathedsvurderingen".

Danmarks Lærerforening spiller derfor ud med 15 konkrete bud på, hvordan man ændrer strukturen i folkeskolen, så den i højere grad bliver i stand til at sikre trivsel for alle elever. Budene er ment som et oplæg til dialog både nationalt og lokalt:

Danmarks Lærerforening foreslår:

  • Styrk klassefællesskabet via klasselærerfunktionen
  • Prioritering af præstationsfrie rum
  • Styrk den gode skolestart
  • Den kommunale 10. klasse sikrer rum til fordybelse og afklaring
  • Færre karakterer så sent som muligt
  • Afskaf eksamen - brug afgangsprøver og årskarakterer
  • Brug årskaraktererne som adgang til ungdomsuddannelser
  • Indfør ny karakterskala
  • Ny form for uddannelsesparathedsvurdering
  • Afskaf sprogprøverne
  • Afskaf reglerne om at trække forældre i ydelser i tilfælde af højt fravær
  • Styrk samspillet mellem skole og hjem
  • Styrk trivselsfremmende indsatser - lav den nationale trivselsmåling om
  • Styrk evalueringskulturen
  • Test er først og fremmest et pædagogisk værktøj for læreren
  • Læs mere

    Kroniken i Politiken