Klara Ida og Zainab fra en af Karin Rosenboms franskhold tegner og skriver ord i fransktimen på Hellerup Skoles kreative værksted.

Fransklærer: Man får meget ud af at tage sig tid til at læse fagets nye læseplan

Det kan godt være svært at få tid til at læse de omkring 70 sider, som det nye faghæfte i fransk består af. Men det er bestemt tiden værd, lyder det fra en fransklærer, der har haft stor glæde af at læse sig igennem hæftet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De nye faghæfter har i den grad været længe undervejs. Men kort inde i skoleåret kom de endelig.

De mange nye faghæfter har over en bred kam fået en meget positiv modtagelse. Alligevel kan det måske for den almindelige lærer virke uoverkommeligt at få tid til at komme igennem de mange sider til sine fag.

Endelig: Her er de nye faghæfter, der giver lærerne øget frihed 

Fransklærer på Hellerup Skole Karin Rosenbom, der også er formand for Folkeskolefraktionen i Fransklærerforeningen, har været igennem det nye faghæfte i fransk flere gange. Og selvom det tager tid hver gang, er hun ikke i tvivl om, at det har været tiden værd.

"I det daglige er det mest prøvevejledningen, jeg er mest fortrolig med, fordi den har mest konkret betydning for mig og eleverne. Men efter jeg har været igennem faghæftet, så vil jeg helt klart opfordre mine franskkollager til at læse den nye læseplan og vejledningen", siger hun.

Faget bliver foldet ud

Ifølge Karin Rosenbom giver læseplanen et godt overblik over faget, mens vejledningen præsenterer en række konkrete elementer, man kan arbejde med i undervisningen.

Hun er begejstret over den måde, som faget bliver præsenteret på i læseplanen.

"På side 5 kan man læse om fagets identitet, og her er der fokus på det humanistiske og dannelsesmæssige. Faget bliver virkelig foldet ud, og det mener jeg er vigtigt, at man som fransklærer får læst og forstået", siger hun og påpeger, at det også kan være relevant at få forældre til at læse det.

Jubel over nyt tysk-faghæfte: "Jeg kan slet ikke få armene ned igen" 

Hvorfor er det nødvendigt for fransklærere at læse om, hvorfor deres eget fag er vigtigt? 

"Det giver en bredere forståelse af faget, så det ikke bare handler om at lære et sprog. Det handler også meget om kulturforståelse og om at aflive stereotyper. Franskmænd er forskellige, ligesom vi danskere også er forskellige, og det skal afspejle sig i franskundervisningen", siger hun.

"Det kan man kun blive glad af"

Ifølge Karin Rosenbom er det derfor vigtigt ikke at tale om én bestemt fransk kultur, og at alle franskmænd er ens.

"Det handler om at vise, at man skal være åben over for andre mennesker for at forstå andre kulturer. Så fransk handler ikke kun om sproget fransk og fransk kultur. Det handler om meget mere, og det er vigtigt som lærer at huske på. Det er virkelig dejligt som fransklærer at se, at der er sådan et mangfoldigt syn på faget. Det kan man kun blive glad af", siger hun.

Madkundskabslærer om nyt faghæfte: Nu behøver jeg ikke længere bryde reglerne 

Læseplanen er også en god hjælp til at forstå, hvad der er bindende, og hvad der ikke er, fortæller Karin Rosenbom.

"Det kan være svært helt at holde styr på. Her giver læseplanen et godt overblik, og så er der også konkrete eksempler på den progression, det forventes, at eleverne skal opnå i løbet af de forskellige klassetrin", siger hun.

Vejledningen er et godt opslagsværk

Karin Rosenbom er også glad for den nye vejledning, der i sig selv er på omkring 35. Her er der en lang række konkrete bud på elementer, man kan arbejde med i undervisningen.

"Der er inspirerende, og den gode indholdsfortegnelse gør, at man løbende kan bruge vejledningen som et opslagsværk", siger hun.

Som noget nyt og godt fremhæver hun især, at der til hvert emne er formuleret gode refleksionsspørgsmål til lærer og fagteamet. Og så er hun generelt begejstret for rigtigt mange af de emner, der bliver taget op undervejs.

"Der er eksempelvis et afsnit om, hvordan man kan arbejde med at fastholde elevernes motivation. Og der er også noget om, hvordan man kan arbejde med sprogportrætter ved at inddrage elevernes viden om andre sprog. Det er inspirerende", siger hun.

Nye faghæfter til historie og samfundsfag: "Det skulle være mere konkret - det er lykkedes" 

Karin Rosenbom er også glad for et afsnit om fire forskellige former for feedback.

"Det er særligt interessant med elev-til-lærer-feedback, hvor man spørger eleverne, hvad de synes om undervisningen og bestemte forløb. Dér kan man som lærer nogen gange blive meget overrasket over, hvordan eleverne har oplevet undervisningen. Elevernes feedback kan hjælpe læreren med at justere undervisningen. Et samarbejde med eleverne kommer alle til gode".