Anmeldelse

Specialpædagogik

Specialpædagogik

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I KvaNs nye lærebog om specialpædagogik bliver det formuleret klart og tydeligt i forordet: Noget er gået galt, når en tredjedel af skolens udgifter går til specialundervisning. Svaret på den udfordring er inklusion og at få skabt plads til det specielle inden for normalundervisningens rammer.

Fakta:

Titel: Specialpædagogik

Pris: 180 kroner

Sider: 250 sider

Serie: Teori - Praksis

Type: Bog

Forlag: KvaN

Bogens artikler er skrevet af lærere, psykologer og forskere, der har erfaringer med specialpædagogik i teori og praksis. Artiklerne er tilsammen tænkt som en bred introduktion til støtte for lærerne i den omfattende opgave, det er at få skabt bæredygtig inklusion i skolen. De er overskueligt delt op i tre kategorier: Specialpædagogikken i et samfunds- og skoleperspektiv, i et relationsperspektiv og i et didaktisk perspektiv.

Indholdet i de overbliksskabende artikler først i bogen er forholdsvis kendt stof og egner sig nok bedst til undervisning i læreruddannelsen som introduktion til specialpædagogikken. De mere praksisnære artikler i bogens sidste tredjedel rammer bredere. Her er artikler skrevet af lærere, der har års erfaring med at inkludere elever med forskellige vanskeligheder, og som udfolder konkrete eksempler fra egen praksis.

De fleste artikler har omfattende litteraturhenvisninger, hvilket gør artikelsamlingen meget velegnet som studiebog. Man kan plukke i artiklerne og selv finde inspiration til videre læsning. Der er mange vitaminer at hente på de 224 sider både for studerende og for lærere.