Bondo: Skolen skal kunne mere end skabe nyttige borgere

Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen er betænkelig ved læringsmålstyret undervisning og fokus på kompetencebegrebet, fortæller han i en samtale med biskop i Haderslev Stift Marianne Christiansen i et samtaleprogram på DK4 – se hele samtalen her.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der er et begreb, som hedder læringsmålsstyret undervisning, som er fantastisk populært lige i øjeblikket. Man skal stille meget konkrete mål op til hver eneste elev, til hver eneste fag, til hver eneste forløb. Mange lærere synes, det er et stort bureaukrati", fortæller DLF-formand Anders Bondo Christensen i et afsnit af DK4 programmet 'Søstrene Bisp - samtaler om alt mellem himmel og jord'.

 Programmet blev sendt på DK4 søndag den 2/10 2016

Lærerformanden fortæller, hvordan en lærer har fortalt ham om det kursus, hun deltog i for at blive introduceret til læringsmålstyret undervisning.

"Så sagde instruktøren, at der var ingen grund til at læse en hel bog, hvis der var et afsnit eller et kapitel, hvor man kunne få lært det læringsmål. Og så lød det; Vi skal jo bruge tiden effektivt. Så løber det mig koldt ned ad ryggen. Magien i litteraturen og åbne den for eleven. Det er pludselig ikke det vigtige. Det er at få lært læringsmålet", siger Anders Bondo og opfordrer til, at flere tager den samtale som kredser om formålet med skolen. Den samtale som han i programmet tager med biskop Marianne Christiansen.

"Vi skal passe rigtig meget på, hvad vi gør. Jeg har sådan brug for, at vi tager den samtale, vi tager her. Hvad er det, vi vil med skolen?", spørger Anders Bondo, som også fortæller, at han er betænkelig ved måden ordet kompetencer bliver brugt på, når det bliver set i kontekst af konkurrencestaten.   

"Jeg er betænkelig ved hele det kompetencebegreb. For det bliver hele tiden målt i forhold til: er du en nyttig borger, eller er du ikke en nyttig borger".

"Vi er rigtig mange, der vil åbne verdenen for børnene. Give dem de bedste forudsætninger for at få et godt liv. Men vi bliver nødt til i fællesskab at italesætte det noget mere, for ellers sker der noget med vores skole, som jeg tror, meget få i virkeligheden ønsker".