Christine Antorini talte om, hvordan det ser ud med folkeskolereformen efter to år til Folkemødet i Allinge.

Christine Antorini fastholder: Reformen skal have tid

To år efter forsvarer Christine Antorini fortsat folkeskolereformen. Det tager tid, sagde den tidligere undervisningsminister på Folkemødet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der var ikke nogen usikkerhed at spore hos tidligere undervisningsminister Christine Antorini, da hun var inviteret til debat om folkeskolereformen hos Socialdemokraterne ved Folkemødet. Hun forsvarerede fortsat alle elementer af reformen og opfordrede til tålmodighed. 

"Det er en kæmpestor reform, og den har ikke en gang helt to år på bagen. Det skal man huske og så lære af dem, der er kommet langt. Jeg tror, den her reform er kommet for at blive, og vi får meget ud af den ved at udvikle den sammen", sagde Christine Antorini.

Lærerne: Reformen virker fortsat ikke

Lær af frontløberne

Christine Antorini roste reformen for at give plads til mere varieret undervisning og for at kunne omsætte teorien i praksis og arbejde med rigtige problemer. Ifølge hende er skolen efter reformen et sted, der møder børn bedre og gør dem til 'livsduelige og gode medborgere'. Men Christine Antorini anerkendte også, at det er forskelligt, hvor langt skolerne er kommet med reformen. Hun opfordrede derfor til, at skolerne søger inspiration hos hinanden.

"Skolerne skal lære af dem, der er kommet langt. De skal dele erfaringer og støtte op om skolen, lærerne og pædagogerne - for de har møgtravlt. Både fordi det er en stor reform, men også fordi de er blevet presset lidt mere på tiden", sagde folketingspolitikeren. 

I stedet for at opgive reformen, skal man spørge sig selv på skolerne, hvad det er, der ikke fungerer.

"Prøv lige at dykke ned, hvor det ikke fungerer, så vi bliver klogere på det. Så vi ved, hvor vi kan sætte ind for at få det til at fungere", sagde hun.

Fjern ikke understøttende undervisning

Flere skoler er begyndt at udnytte folkeskolenlovens paragraf 16b, der gør det muligt at forkorte skoledagene ved at konvertere den understøttende undervisning til en tolærer-ordning. Men det kritiserer Christine Antorini.

"Vi skal trække på hinandens viden og erfaring i stedet for at konstatere, at understøttende undervisning bare er noget skidt. For mig at se, så er det faktisk en pulje af tid, som lærerne har efterlyst, før reformen kom til", sagde hun.

To ud af tre kommuner har åbnet for kortere skoledage

Hun understregede, at man kun bør udnytte paragraf 16b i helt særlige tilfælde.

"Når man erstatter understøttende undervisning med en tolærer-ordning, skal det helt konkret være fordi, der er nogle særlige udfordringer i en klasse. Det er vigtigt at holde fast i i dag. For fjerner man understøttende undervisning, så fjerner man den tid, der skal til for at lave en skole, der møder børn, der er meget forskellige", sagde Christine Antorini.

"Vi skal hjælpe der, hvor der er problemer, i stedet for generelt at sige, at reformen enten bare er fantastisk eller helt forfærdeligt. Vi kan lære af hinanden, og vi skal politisk bakke op om reformen, og de samarbejder som ligger i den", sagde den tidligere undervisningsminister.