Anmeldelse

Evalueringens spændingsfelter

Evalueringens spændingsfelter

Ny, velargumenterende artikel om Pisa-testen er stærk tobak - i hvert fald for nybegynderen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette er ikke en anmeldelse - som maleren Magritte måske ville have sagt - men en tospaltet anledning til at fremhæve en enkelt artikel fra en ny bog om evaluering.

Fakta:

Titel: Evalueringens spændingsfelter

Pris: 249 kroner

Sider: 207 sider

Serie: Pædagogiske linjer

Type: Bog

Forlag: Forlaget Klim

Det er Jens Dolin, der er på spil i bogen "Evalueringens spændingsfelter", redigeret af Karen Borgnakke. Jens Dolin er leder af Institut for Naturfagenes Didaktik ved Københavns Universitet og er samtidig en af vores hjemlige Pisa-eksperter. I bogen her giver han en prisværdig, nøgtern og kritisk gennemgang af hele Pisa-projektet. Det sker i artiklen "Pisa - komparativ evaluering i storskalaformat", hvor Dolin selv peger på det vanskelige i at finde et neutralt ståsted at vurdere Pisa ud fra. Han håber imidlertid, at andre kan drage nytte af artiklens oplysninger og analyser.

Jo, tak. Man udsættes for en afdæmpet og ganske stilfærdig, men knivskarp analyse, som ikke er for sarte og godtroende sjæle som undertegnede. Hvad laver vi dog i den butik? tænker man efter endt læsning - og hvilke danske politikere har mod og vilje til at få os ud af dette OECD-projekt? Gerne som enegang. Eller sammen med svenskere og nordmænd.

Over cirka 30 sider giver Jens Dolin først en oversigt over baggrunden for og indholdet af Pisa-projektet - Programme for International Student Assessment - hvorefter artiklens primære del er en analyserende og eksemplificerende gennemgang af Pisa-testens pålidelighed, reliabiliteten, og dens gyldighed, validiteten. Endelig bruger Dolin nogle sider til at diskutere konsekvenserne af Pisa-testen uddannelsespolitisk set; hvad sker der i medierne, hos politikerne og andre steder som konsekvens af Pisa?

En helt igennem sober, balanceret og uhyre interessant artikel. Sine steder teknisk vanskelig. Men det er ikke en tryghedsskabende artikel. Har du således selv tænkt, at Pisa er med til at knæsætte særligt snævre, faglige og fagdidaktiske holdninger, at Pisa slet ikke kan rumme moderne og tidssvarende syn på viden og læring, og at Pisa stemmer dårligt overens med de danske Fælles Mål, så bliver du bekræftet.

"Vi risikerer", siger Dolin, "at bortharmonisere de kvaliteter, vi har opbygget gennem generationer, og som måske er vores garanti for overlevelse i fremtidens globaliserede verden". Komplekse mål kræver komplekse evalueringsformer.

Også i resten af evalueringsbogen er det danske forskere, der er på banen. Redaktøren selv, Karen Borgnakke fra Københavns Universitet, giver et solidt og generelt overblik over det "moderne evalueringslandskab", som eksemplificeres med bogens øvrige bidrag, herunder Dolin. Disse artikler udspringer af tidligere gymnasieforskning: Tanja Miller om karakterer og brugen af karakterer i praksis, Torben Spanger Christensen om lærer-elev-samtaler af særlig faglig karakter og Ellen Krogh med et casestudy om portfolio-evaluering.

""