Rapport: Det skal være lettere at dele undervisningsforløb

Manglende tid, faglig blufærdighed, manglende delingskultur, ringe teknisk infrastruktur og manglende muligheder for at købe dele af digitale læremidler er ifølge en ny rapport de vigtigste barrierer, der står i vejen for, at lærerne kan dele undervisningsforløb med hinanden. På ledelses- og forvaltningsniveau nævnes prisniveau og en ufleksibel tilrettelæggelse af indkøb af digitale læremidler.

Publiceret

RAPPORTENS 11 LØSNINGSFORSLAG

1. Mulighed for køb og anvendelse af fragmenteret materiale

Igangsættelse af en indsats/et projektforløb forankret i encentral myndighed eller organisation med vægt på samskabelse medforlag og producenter og ud fra en ligeværdig vurdering af fordeleog ulemper ved mikrodistribution for såvel brugere som udbydere.Fokus på udvikling af forretnings- og indkøbsmodel, involvering aflærere til praksisafprøvning og forskerinddragelse til sikring afdidaktisk kvalitet.

2. Ændring af prisstruktur

Prisstrukturen for adgang til digitale forlags- oglæringsplatforme forenkles og gøres mere gennemsigtig. Afdækning afmuligheden for en anderledes indkøbsmodel med forbrugsafhængigafregning. Styrkelse af kommuners og skolers indkøbsposition.

3. Kompetenceudvikling

Indførelse af en teknisk it-kompetenceprofil for lærere, somsikrer, at lærerne er teknisk kompetente til at anvende it ogdigitale læringsressourcer i deres undervisning. Kan med fordelogså indføres i læreruddannelsen. Gennemførelse afkompetenceudviklingsaktiviteter, som gør lærerne kompetente til atanvende og integrere it didaktisk og pædagogisk i undervisningen ogtil at anvende kommunens digitale læringsplatform.

4. Øget ledelsesfokus

Aktiviteter som fremmer den kommunale ledelses og skoleledelsensformidling af vision, formål og gevinster ved deling, så værdien afdeling tydeliggøres for lærerne. Tydelige ledelsesmæssigeforventninger til produktion og deling. Opbygning af skolelederenskapacitet til at udøve kompetent forandringsledelse og agere somfacilitator for produktion og deling.

5. Bedre organisatorisk understøttelse

Indsatser til etablering af en organisation på skolen og ikommunen, som understøtter udvikling af en delingskultur og yderdecentral praksisnær support til digitalisering og deling.Forretningsog indkøbs- modeller

6. Aftale om beskyttet digitalt materiale

Behovsanalyse af, hvad Copydan-aftalerne om brug af beskyttetdigitalt materiale skal dække. Indgåelse af fælles Copydan-aftalermellem Copydan-foreningerne og KL. Større sammentænkning af deforskellige aftaler for musik, film, videoer, billeder, tekst mv.,så de i højere grad passer til digital brug, distribution ogdeling.

7. Bedre aftaler mellem skoler/kommuner og forlag

Udarbejdelse af en model for en central indkøbs- ogaftaleordning, der også omfatter rettigheder i forhold til delingog gælder for samtlige skoler og kommuner. Indgåelse af aftale medforlagene om mulighed for citatret for en lærers egenproduceredelæringsforløb med forlagsproduceret materiale.

8. Bedre formidling af ophavsret

Formidle de gældende regler for ophavsret på en praksisnær ogmålgruppeorienteret måde. Formidlingen skal både bidrage til atskabe opmærksomhed og interesse for ophavsretsreglerne påskolerne.

Dette løsningsforslag er under gennemførelse viaDigitaliseringsstyrelsen.

9. Bedre overblik over digitale lærermidler og materialer

Gøre det nemt og hurtigt for lærerne at danne sig et overblikover tilgængelige digitale læremidler og læringsmateriale.

Dette løsningsforslag håndteres i forbindelse medBrugerportalsinitiativet.

10. Optimering af eksisterende platforme

Brugerne oplever den nemmest mulige adgang til brug af digitalelæremidler og materialer på forlags- og læringsportalerne og har engod brugeroplevelse i forbindelse med produktion og deling afdigitale læringsforløb på læringsplatformene.

Dette løsningsforslag håndteres i forbindelse medBrugerportalsinitiativet.

11. Bedre teknisk infrastruktur

Opnå optimal anvendelse af digitale ressourcer ved at kvalitetenaf den tekniske infrastruktur på skolerne forbedres. Det indebærerbåde antallet og kvaliteten af enheder og den tilgængelige tekniskeinfrastruktur såsom internet, smartboads/projektorer oglignende.

Dette løsningsforslag håndteres i regi af KL

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis lærerne skal lykkes med at undervise flere timer, efter vedtagelsen af folkeskolereformen og den ny arbejdstidslov, er det vigtigt, at de bliver bedre til at dele deres undervisningsforløb med hinanden. Sådan lyder ambitionen fra KL og partierne bag folkeskolereformen.

At dømme ud fra en ny rapport fra Deloitte er der dog en række barrierer, der skal overkommes, hvis den ambition skal indfries til fulde. Undersøgelsen afsluttes med 11 løsningsforslag (se faktaboks).

I undersøgelsen er lærere, skoleledere, forvaltninger og interessenter blevet spurgt, hvilke udfordringer de ser i forbindelse med deling af undervisningsforløb, og her peger mange lærere på, at den måde læremidlerne bliver indkøbt gør det svært at dele.

"Lærere oplever, at adgangen til læremidler er begrænset på grund af mangel på fælles overblik over læremiddeludbuddet og manglende mulighed for at anvende eller købe af dele af forlagsproducerede forløb. Særligt skolelederne og forvaltningerne giver udtryk for, at priserne på digitale læremidler og på adgang til læremiddelportaler er for høje, og at indkøb af digitale læremidler er ufleksibelt tilrettelagt", hedder det i rapporten.

It-vejledernes formand: Pas på med it-leverandørernes pakkeløsninger

 

Faglig blufærdighed og manglende tid

Når det kommer til at skabe en kultur og en organisation, der understøtter deling af læringsforløb, peger de fleste lærere, at en nogle af de væsentligste barrierer er manglende kultur for deling blandt lærerne, faglig blufærdighed over for at dele læringsforløb med andre, samt manglende tid til produktion af læringsforløb og til at sætte sig ind i andres forløb.

"Lærernes kompetenceniveau i forhold til brug af digitale elementer nævnes især af lærerne selv, ligesom de mangler mulighed for faglig sparring om produktion og deling af læringsforløb. Især kommunalforvaltningerne peger på manglende strategi og ledelse som en væsentlig barriere for at sikre mål og retning for øget deling", konkluderer rapporten, der også peger på usikkerhed omkring ophavsret som en væsentlig barriere for udveksling af forløb:

"Lærerne oplever, at der er forskellige regler på forskellige områder for eksempel film, billeder, tekst og musik, som ikke passer til undervisningsbrug, og som ikke har fulgt med den digitale udvikling". 

Én indgang til skolens it-løsninger fra skoleåret 16/17

 

Tekniske problemer

Også når det kommer til den tekniske infrastruktur, der skal muliggøre delingen af forløbene, ser lærerne ifølge rapporten væsentlige barrierer i form af lav brugervenlighed, dårligt samspil mellem platforme og kvaliteten af læringsmateriale på platformene.

"Desuden fremhæver lærere og skoleledere, at der er mangel på teknisk udstyr på skolerne, at det tilgængelige udstyr ofte er af svingende kvalitet, og at de mange forskelligartede enheder, der anvendes i undervisningen, ikke er kompatible i forhold til hinanden eller de benyttede applikationer og programmer", hedder det i rapporten, der samlet konkluderer:

"De barrierer, som samlet har højst vægt blandt respondenterne er prisstruktur, manglende tid, faglig blufærdighed, manglende delingskultur og dårlig teknisk infrastruktur".

 

 

Starter på uddannelsen

Rapporten peger også på, at delingskulturen skal starte allerede på læreruddannelsen, men at det for nuværende er op til den enkelte professionshøjskole at finde ud af, hvor meget digitalisering og videndeling skal fylde.

"Ofte er det også op til den enkelte underviser, hvordan digitalisering indgår i faget. Dette betyder, at nyuddannede lærere har vidt forskellige kompetenceniveauer inden for digitalisering og deling", konkluderer rapporten.

Rapporten 'Bedre deling af digitale læringsforløb i grundskolen' er udarbejdet af Deloitte for Digitaliseringsstyrelsen, KL, Kulturministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

Ud over diverse faglige organisationer, udbydere, producenter og rettighedshavere bygger rapporten på besvarelser fra 152 lærere, 26 skoleledere og 22 repræsentanter fra skoleforvaltninger fra i alt 58 kommuner.

Læs hele rapporten ved at følge link til højre for artiklen. 

Læs mere

Læs hele rapporten 'Bedre deling af digitalelæringsforløb' her